Mark ging via de Wet Banenafspraak aan het werk: “Ik heb hier mijn plek gevonden. Ik ga elke dag met veel plezier naar mijn werk.”

Marc_Coumans

Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans op werk bieden, dat is de insteek van de Wet Banenafspraak. Vaak gaat het om mensen die goed kunnen werken, mits zij goed ondersteund worden. Om te komen tot de beste match, bemiddelen medewerkers van het Staff Career Centre tussen de universiteitsafdelingen en organisaties zoals UWV, Jobstap en Podium24. Mark Coumans is een mooi voorbeeld van een hele goede match.

Mark Coumans is huismeester bij het Studenten Service Centrum (SSC):

“Ik heb hier mijn plek gevonden. In de praktijk is het veel gevarieerder dan ik had gedacht. Ik ga elke dag met veel plezier naar mijn werk.”

De 38-jarige Mark wil zijn verhaal graag delen, omdat hij dankbaar is dat hij de kans kreeg om als huismeester bij het SSC aan de slag te gaan.

“Ik heb ADHD”, vertelt Mark openhartig. Hij belandde in de Wajong, maar greep de afgelopen jaren alle mogelijkheden aan om te werken. Zo volgde hij bijvoorbeeld een opleiding tot websiteontwikkelaar en deed dat werk ook korte tijd. Maar hele dagen achter een beeldscherm bleek eigenlijk niets voor hem; Mark is liever actief bezig. “Ik heb ook regelmatig op eigen houtje gesolliciteerd, maar dat leverde niets duurzaams op. En dat wil ik wel graag, want dat brengt rust en stabiliteit. Toen kwam ik via Jobstap in contact met de universiteit. Ik kreeg een kennismakingsgesprek met Marlies (gebouwbeheerder en gebruiksvertegenwoordiger (GVT-er) van het SSC) en het klikte meteen. Zij is ook een beetje druk, net als ik. En haar collega is weer heel rustig. Dat werkt heel goed. Ik heb geleerd wat rustiger te zijn”, lacht hij.

Afwisselend werk
De functie van huismeester biedt een heel gevarieerd takenpakket. Mark: “Ik moet ook makkelijk aanspreekbaar zijn voor mensen met vragen en dat past goed bij mij. Ik ga graag met mensen om. In vorige baantjes voelde ik al snel dat het een sleur werd, maar dat is hier niet het geval. Het werk is heel afwisselend, in een leuke omgeving met geweldige collega’s.” Marlies vult aan: “Mark is mijn steun en toeverlaat, zeker als het om ICT-zaken gaat. Daar is hij heel handig in. Ik zie wat zijn sterke kanten zijn en die zetten we samen in.”

Toekomstmogelijkheden
Administratieve taken daarentegen liggen hem wat minder. “Maar”, zegt Mark, “ik krijg de kans om mezelf hierin te verbeteren. Ik zie hier ook toekomstmogelijkheden. Ik hoop dat ik tegen de tijd dat Marlies met pensioen gaat, haar rol kan overnemen. De komende jaren wil ik aan de competenties werken die daarvoor nodig zijn. Dat ik zo ver zou komen, had ik nooit gedacht toen ik hier begon. Ik heb hier mijn plek gevonden.”

Is uw afdeling ook gebaat bij ondersteuning op de werkplek, neem dan contact op met Anita Meijers en Yvonne Lenoir (coördinatoren Wet Banenafspraak), via email: scc-participtie@maastrichtuniversity.nl

Kijk voor meer informatie: https://www.maastrichtuniversity.nl/nl/over-de-um/andere-afdelingen/staff-career-centre/wet-banenafspraak-en-participatiewet

"Het werk is heel afwisselend, in een leuke omgeving met geweldige collega’s.”