SP en EFs bij kinderen met een gedragsstoornis

HEBBEN KINDEREN MET EEN GEDRAGSSTOORNIS ALTIJD MINDER GOEDE SP EN EFS?
Het antwoord op deze vraag is ‘nee’. Op groepsniveau, zien we vaker verschillen tussen kinderen met en kinderen zonder een gedragsstoornis, op het gebied van SP en de EFs. Zo beschrijven bijvoorbeeld Begeer en collega’s (2013) dat kinderen met Autisme, als groep, minder flexibel zijn (dus minder goed kunnen switchen tussen ideeën bijv) dan een groep kinderen zonder Autisme. Maar dat betekent nog niet dat alle kinderen met Autisme dit probleem hebben en alle kinderen zonder Autisme geen probleem qua flexibiliteit hebben. Kinderen binnen een groep zijn vaak heel verschillend.

Ter illustratie: onderzoekers (Nigg en collega’s, 2005) namen bij 2 groepen kinderen (kinderen met ADHD en gezonde kinderen) diverse EFs tests af. Zij vonden dat 21% van de kinderen met ADHD geen problemen lieten zien op de EFs tests. Maar tegelijkertijd vonden ze dat 47% van de gezonde kinderen wel problemen lieten zien op deze EFs tests.

Samenvattend: Er lijkt niet 1 cognitieve functie te zijn, maar er zijn verschillende cognitieve functies. Zo zijn er verschillende EFs (zoals inhibitie, werkgeheugen, flexibiliteit en planning), SP en zelfregulatie. Samen zorgen alle cognitieve functies dat iemand kan functioneren in het dagelijks leven. Let wel: Bij niemand zijn de cognitieve functies perfect. Iedereen maakt fouten. Daarnaast geldt dat deze cognitieve functies niet bij alle kinderen met gedragsstoornissen, zoals ADHD en Autisme, zijn aangedaan.