Studio’s in Sittard voor UM-studenten

Het is officieel niet haar taak, maar de UM is er alles aan gelegen om studenten aan betaalbare woonruimte te helpen; in Maastricht, maar ook in de regio. Voor de start van het nieuwe studiejaar worden de laatste van in totaal 261 studio’s en appartementen opgeleverd in een van de DSM-torens in Sittard. De energiezuinige woonruimtes komen met name beschikbaar voor studenten.

Zoals verwacht liep het storm bij de eerste oplevering. Toen werden de eerste ca. 100 woningen die op de markt kwamen binnen anderhalve dag vergeven. De lage huurprijs, 550 euro per maand inclusief gas, water en elektra, maakt de woningen bijzonder aantrekkelijk voor de belangrijkste doelgroep: studenten uit Maastricht en vooral de eerstejaars uit het buitenland. Voor hen zal een kwartiertje pendelen in de trein geen probleem zijn.

In totaal komen 261 studio’s en appartementen beschikbaar, met een gemiddelde oppervlakte van 27m2 en allemaal gemeubileerd. Er zijn gezamenlijke faciliteiten zoals een Gym, ontmoetingsruimte en een koffiebar. De 220 kleinere eenheden zijn bedoeld voor studenten, de overige worden aan expats aangeboden.

Veel belangstelling

Voor de eenheden die binnenkort worden opgeleverd, bestaat inmiddels een wachtlijst. “Gezien de grote belangstelling van studenten is dit project nu al een succes te noemen,” zegt Maurice Evers, afdelingshoofd Maastricht Housing van het Studenten Service Centrum. “De vrees dat studenten die in Maastricht studeren niet in de regio zouden willen wonen, is gelukkig ongegrond gebleken.”

De universiteit is blij met de extra studentenhuisvesting in de regio. Volgens Evers vormt deze een prima aanvulling op de bestaande voorraad aan woonruimte voor studenten in Maastricht. “De appartementen in de Zuidtoren zijn van een uitstekende kwaliteit en goed betaalbaar. Door de ideale ligging bij het station blijft de extra reistijd beperkt. Zo levert het project in Sittard een belangrijke bijdrage aan het voorkomen van een kamertekort voor studenten in Maastricht.”