Ranking UM als werkgever in MT500: flinke stijging

Dit voorjaar werden we geattendeerd op mooi nieuws van de MT500. Dat is het jaarlijkse verslag van een onderzoek naar de reputatie van Nederlandse bedrijven en instellingen onder ‘managers, beslissers en leidinggevenden’. Het gaat hier om een peer-to-peer-beoordeling: respondenten vellen een oordeel over bedrijven die in hun eigen branche actief zijn.

De UM stijgt fors in die MT500: in de overall ranking van ‘Universiteiten, Hogescholen en Opleiders met de beste reputatie van Nederland’ staat de UM op de 3e plaats (2021: 13e plaats). In de categorie ‘werkgevers met de beste reputatie van Nederland’ in onze sector bezet de UM de eerste plaats. En in de complete top 500 van bedrijven en instellingen staat UM op plaats 43 (in 2021: plaats 285, een stijging van 242 plaatsen). Respondenten werd gevraagd om hun top 3 van meest bewonderde bedrijven aan te wijzen. Deze top 3 beoordeelden zij vervolgens op vijf aspecten: klantgerichtheid, productleiderschap en de kwaliteit van de uitvoering, goed werkgeverschap en duurzaamheid.

’Mogelijke’ oorzaken stijging

Waar zo’n stijging vandaan komt, maakt het onderzoek niet duidelijk. Het verklaren van de ranking maakt geen deel uit van het MT500 onderzoek.

• Mogelijk zijn organisaties met een goede balans tussen werken in een internationale setting maar met een landelijke en regionale betekenis meer in trek? Dat is typisch UM.
  • Speelt onze zichtbare inzet voor Erkennen en Waarderen, Future of Working@UM en Leadership Academy mee?
  • Of komt het doordat de betekenis van werk verandert? Mensen zijn op zoek naar meer betekenisvolle relaties, ook op het werk. Ze willen werk dat bijdraagt aan de samenleving als geheel, ze willen zich binnen een organisatie kunnen ontwikkelen. Dat past bij universiteiten en bij de UM.

Leuk, maar nu vooral weer verder

Dat managers van buiten de UM ons zien als de beste werkgever in de sector is aardig. Veel belangrijker is dat we voor onze eigen medewerkers én onze toekomstige medewerkers een organisatie creëren waar ze willen werken en waar ze willen zijn. Daarom zijn we zuinig op iedereen aan de universiteit en investeren we in aandacht voor álle aspecten van het werk aan de universiteit. Voor onderwijs, onderzoek, ondersteuning en de samenwerking daartussen.

Lees hier het korte interview met UM voorzitter Rianne Letschert.