Koningsdag 2022

Boodschap voor prinses Amalia

Op Koningsdag, 27 april, bezochten Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima met hun gezin Maastricht voor een uitgebreid en feestelijk programma. Tijdens het koninklijk bezoek openden Rianne Letschert, Voorzitter van ons College van Bestuur, en Rector Pamela Habiboviç met het hijsen van de Europese vlag symbolisch de internationale wereld van de Universiteit Maastricht, de Europese universiteit van Nederland. Na afloop had prof. Letschert nog een boodschap voor kroonprinses Amalia.

Het hijsen van de vlag was het startsein voor een muzikaal dansspektakel van UM-studenten onder leiding van Jennifer Romen (Oxygen) op de muziek van Maastrichts dj-duo (UM-alumnus) Lucas & Steve en de strijkers van de philharmonie zuidnederland. Aansluitend aan dit muzikale evenement begeleidden Rianne Letschert en Pamela Habiboviç het koninklijke gezin naar het volgende programmaonderdeel, waarin ook de Brightlands Campussen hun baanbrekend onderzoek presenteerden aan de koninklijke familie.

Warme aanbeveling

Na afloop van de feestelijke ontvangst deed Rianne Letschert tijdens een programma van NPO Radio 1 de warme aanbeveling aan prinses Amalia om na haar tussenjaar aan de Universiteit Maastricht te komen studeren:

“Juist de Universiteit Maastricht is voor een toekomstige vorstin een uitstekende plek. Aan deze meest internationale universiteit werk en studeer je voortdurend met medestudenten uit de hele wereld. Dat is vooral belangrijk omdat je weet dat het vorstenhuis veel en vaak in een internationale omgeving zijn werk voor Nederland doet. In Maastricht begin je daarmee al in je studententijd. Bedenk wel, studeren aan de UM betekent aanpakken. Verbergen is geen optie. Niet in je eentje in de boeken duiken op je kamer, maar echt aan de slag samen met je medestudenten. In de kleine groepen die typisch voor onze universiteit zijn.”