Statement College van Bestuur over politiek gevoelige bijeenkomsten

Het College van Bestuur en Faculteitsbesturen van de UM krijgen regelmatig vragen over bijeenkomsten over soms politiek of maatschappelijk gevoelige onderwerpen die binnen de universiteitsmuren plaatsvinden, georganiseerd door medewerkers en/of studenten. Ook een bijeenkomst die deze week plaatsvindt heeft geleid tot vragen. Het CvB meldt daar graag het volgende over.

Binnen de universiteit willen we zoveel mogelijk ruimte bieden om vrij van gedachten te kunnen wisselen. Dat is een belangrijk goed binnen een academische omgeving als de onze.

De universiteit wil daarin faciliteren, zonder zelf standpunten in te nemen die tijdens activiteiten binnen de universiteitsmuren worden uitgedragen door onze medewerkers, studenten of andere deelnemers aan die activiteiten.

Wel vinden we het belangrijk dat er tijdens en rondom die activiteiten die de UM faciliteert, ruimte is voor debat en weerwoord en voor eenieder een veilige werk- en leeromgeving wordt gecreëerd. Dat geldt ook voor de bijeenkomst die Free Palestine Maastricht (FPM) op woensdag 23 maart organiseert.

Met FPM is afgesproken dat zij bij de organisatie van hun activiteit zorgen voor een open en inclusieve omgeving, waar ruimte is voor verschillende perspectieven, zoals wij van hen vroegen. We zullen na afloop met de organisatoren evalueren of die afspraken ook zijn nagekomen en of soortgelijke bijeenkomsten ook in de toekomst mogelijk en wenselijk zijn.