Afscheidscollege Aalt Willem Heringa

Hoffelijk met een sterke constitutie

Na 35 jaar aan de Universiteit Maastricht geeft hoogleraar Constitutioneel Recht Aalt Willem Heringa op 25 maart zijn afscheidscollege. Hij blikt terug op een succesvolle loopbaan en kijkt vooruit naar de rol van rechtbanken in Nederland en Europa.

“We hebben constitutionele regels om de maatschappij op een effectieve manier te besturen, individuele burgers te beschermen tegen meerderheden, en de democratie te beschermen door machthebbers verantwoording te laten afleggen.” Scheidend hoogleraar Constitutioneel Recht Aalt Willem Heringa vindt de inherente spanning van deze driehoek fascinerend: “Je kunt al die dingen uiteraard niet tegelijkertijd optimaliseren. Het is altijd een uitruil en de omstandigheden bepalen welk evenwicht het beste is.”

Macht corrumpeert

Heringa noemt als voorbeeld de recente (of huidige, afhankelijk van wanneer en waar je dit leest) pandemie. “In een pandemie is het effectief om in het belang van de volksgezondheid vrijheden van individuele burgers te beperken.” Een tijdelijke carte blanche voor de overheid helpt om het probleem op te lossen – maar Heringa is er ongemakkelijk onder. “Als constitutioneel wetenschapper vertrouw ik politici niet echt. Ze willen altijd meer macht.”

In zijn onderzoek en aankomende afscheidscollege pleit Heringa voor een grotere rol van de rechtbanken in Nederland. “Rechters krijgen niet genoeg gezag om een derde macht te zijn die op een effectieve manier het parlement kan controleren en burgers kan beschermen.” Grotere bevoegdheden voor de overheid kunnen mensen ten goede komen – bijvoorbeeld de verzorgingsstaat – “maar dat kan niet zonder checks and balances.”

Burgers zijn volgens Heringa niet geïnteresseerd in de details van de politiek, en hoeven dat ook niet te zijn. “Ze kiezen een regering die hun problemen vlotjes kan aanpakken, of het nu om de gasprijs of de misdaad gaat.” Maar iemand moet dat proces tussen verkiezingen in controleren en voor Heringa is dat de onpartijdige rechter. “In tegenstelling tot politici die herverkozen willen worden, hebben rechters niets te winnen of verliezen.”

In het belang van komende generaties

De crux is dat politici de wetten ontwerpen die hun eigen macht beperken. “Het zou goed zijn voor Nederland als het parlement zou erkennen dat onze rechtbanken niet machtig genoeg zijn om de regering terug te fluiten. Rechters in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland treden wel op om grote vraagstukken op te lossen.” Toen Nederlandse burgers hun regering aanklaagden omdat deze jammerlijk tekortschoot in het reduceren van de CO2-uitstoot, behaalden ze een morele maar verder lege overwinning. “Uiteindelijk wist de overheid op het nippertje de CO2-doelen te realiseren, maar alleen vanwege corona…”

De dreigende klimaatramp is een voorbeeld van rechters die handelen in het belang van komende generaties, waar overheden, en in het verlengde daarvan de kiezer, vooral oog hebben voor hun eigen kortetermijnbelangen. “Het is immoreel dat we met de wereld omgaan alsof het een all you can eat buffet is, en de rekening doorschuiven naar de volgende generatie.” Toen rechters in Duitsland ingrepen, gaf de toenmalige regering haar fouten toe en haalde zij haar uitstootdoelen naar voren. “Dat verhoogde de druk op de huidige generatie, maar ik denk dat burgers dat waarderen. Over het algemeen hebben EU-burgers vertrouwen in rechters."

Europese integratie heeft Heringa’s werkterrein een stuk ingewikkelder gemaakt. Hij noemt de kinderopvangtoeslagaffaire, waardoor de vorige regering moest aftreden. Ouders die verdacht werden van frauduleuze uitkeringsaanvragen kregen draconische sancties opgelegd. “Sommigen kregen een boete die twee keer zo hoog was als het bedrag dat ze ontvangen hadden. Vooral gezinnen met lage inkomens werden erdoor getroffen.”

Florian Raith, photos: Philip Driessen
Aalt Willem Heringa

Disproportionele straf

“Rechters konden alleen de wet interpreteren, maar niet niet toepassen vanwege het feit dat de straf disproportioneel was.” Heringa heeft een pragmatische oplossing: “Als de wet beginselen schendt, zouden rechters dat in hun vonnis mee moeten kunnen nemen en aan het parlement moeten teruggeven om te repareren. Dan zou er tenminste over de wet gediscussieerd worden.” Proportionaliteit is een rechtsbeginsel, bijvoorbeeld in het strafrecht, dat dicteert dat de straf in verhouding staat tot het misdrijf.

“Als het over de BTW was gegaan, had de rechter kunnen ingrijpen, omdat dit onder Europese wetgeving geregeld is. Daardoor kunnen rechters wetten toetsen aan beginselen als proportionaliteit. Maar onder de Nederlandse wet kunnen ze dat niet, wat volkomen arbitrair is en niet uit te leggen…” EU-recht gaat boven nationaal recht op gebieden als privacy- of mededingingsrecht. “Maar dit is niet van toepassing op sociale zekerheid en andere nationale aangelegenheden. Dat is een absurde anomalie.”

Democratie onder druk

Een extreem voorbeeld van het spanningsveld tussen Europese en nationale wetten is de Poolse regering, die in feite het institutionele hof buitenspel heeft gezet. “Ze hebben een instituut opgezet vol met politieke vriendjes om rechters tot de orde te roepen. Europese wetgeving verbiedt dat regeringen macht uitoefenen over hun rechters en de gevolgen daarvan brachten enkele juridische tekortkomingen van de EU aan het licht.”

Omdat de EU is opgezet als een economische gemeenschap heeft het weinig effectieve mechanismen om druk uit te oefenen. Artikel 7 van het EU-Verdrag schrijft voor dat sancties of vergelijkbare maatregelen alleen unaniem kunnen worden opgelegd. Dit is bij mensenrechtenschendingen in Polen en Hongarije problematisch gebleken, omdat geen van de twee tegen de ander zal stemmen. Eén veto kan alles tegenhouden.”

Blijvende erfenis

Zijn afscheidscollege biedt hem ook de gelegenheid om terug te blikken op een lange en succesvolle carrière. Heringa kwam in 1987 naar de Rijksuniversiteit Limburg (zoals die toen heette), omdat hij zich aangetrokken voelde door de vrijheid om nieuwe dingen te proberen, en door de dynamische sfeer. “Ik greep de gelegenheid aan om een cursus Europees recht op te zetten in plaats van over het recht van slechts één staat. Nederlands recht was alleen maar een onderdeel en stond niet centraal.”

Heringa speelde een belangrijke rol bij de oprichting van de European Law School van de Universiteit Maastricht en in zijn acht jaar als decaan van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid maakte hij de omschakeling naar Engels mee. “Dat was een belangrijke doorbraak: het stelde ons in staat om wetenschappers en studenten vanuit heel Europa aan te trekken. Uiteraard gaat de kwaliteit omhoog als je in een veel grotere vijver kunt vissen.”

Heringa maakt zijn eigen rol in het succes van de faculteit graag kleiner: “Ik was er toevallig bij betrokken. Veel mensen hebben heel hard gewerkt om ons te brengen waar we nu zijn.” Hij heeft zich voorgenomen om “op een goede manier te vertrekken en niet rond te blijven hangen”, maar doet dat wel met een gevoel van trots op de bruisende gemeenschap en de duidelijke identiteit waaraan hij zoveel heeft bijgedragen. Maakt hij zich zorgen over de toekomst van de European Law School zonder hem? “Ze is nu 18 jaar oud en zal haar eigen weg wel vinden…”

Lees ook

  • Vorig jaar september is de samenwerking bekrachtigd tussen het project ‘DATASET’ van het Noord-Limburgse Fieldlab TISL en Logistiek Digitaal (onderdeel van het DIL programma). Namens het DATASET onderzoeksteam overhandigde Gerwin Zomer op vrijdag 12 juli het evaluatierapport van de Digital Readiness...

  • Van een jeugddroom om piloot te worden tot een studie rechten, met een korte omweg naar financiën en nu werkzaam als Procurement Manager voor de Lufthansa Group, was alumnus Charles Brichet vastbesloten om zijn droomcarrière in de luchtvaart na te jagen, waarbij hij elk obstakel, elke uitdaging en...

  • De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek heeft dr. Marieke Hopman en dr. Guleid Jama financiering toegekend voor hun nieuwe onderzoeksproject CHILD-WAR.