Keuzegids Universiteiten 2022: UM derde beste universiteit van Nederland

Maar liefst negen van de in totaal 21 beoordeelde bacheloropleidingen van de Universiteit Maastricht (UM) zijn uitgeroepen tot de beste van het land. Achttien van die 21 Maastrichtse bachelorstudies behoren tot de top drie binnen hun tak van sport. Zes Maastrichtse opleidingen zijn bovendien beloond met het kwaliteitszegel Topopleiding. Daarmee is de Universiteit Maastricht volgens de Keuzegids de op twee na beste universiteit van Nederland. Een en ander blijkt uit de vandaag verschenen Keuzegids Universiteiten 2022.

De drie Liberal Arts colleges van de Universiteit Maastricht behoren onveranderd tot de Nederlandse top. Het University College Maastricht, het University College Venlo en het Maastricht Science Programme bestendigen dan ook hun kwaliteitszegels. Die laatste interdisciplinaire bachelor behoudt bovendien de koppositie. Daarnaast zijn nóg drie UM-opleidingen beloond met een kwaliteitszegel. Het gaat om de bachelors Econometrie, Geneeskunde én de splinternieuwe, interdisciplinaire opleiding Global Studies.

Kwaliteitsoordelen

In de Keuzegids worden verschillende aspecten van het onderwijs beoordeeld. Maastricht is nog steeds de meest internationale universiteit van Nederland. Daarnaast wordt het Engels van de docenten in Maastricht het hoogst beoordeeld. Ook scoren de meeste UM-opleidingen vooral goed op de onderdelen voorbereiding op de beroepsloopbaan en inhoud.

Over de Keuzegids

De Keuzegids wordt jaarlijks samengesteld door een onafhankelijke redactie als leidraad voor studiekiezers. De ranglijsten van de Keuzegids 2022 zijn samengesteld op basis van het oordeel dat studenten gaven in de Nationale Studenten Enquête over hun bacheloropleiding. De gehele online Keuzegids is hier te raadplegen.

• Bij flinke luchtvervuiling kiezen mensen eerder voor oppositiepartijen dan voor regerende partijen. Dit blijkt uit onderzoek van Nico Pestel van Universiteit Maastricht en zijn collega’s

• Gezonde voeding, voldoende bewegen en cultuur- en talentontwikkeling is goed voor de ontwikkeling van ieder kind. Met het concept van de Gezonde Basisschool van de Toekomst wordt dit een vast onderdeel van de schooldag. Universiteit Maastricht stond aan de basis van het concept.

• Wetenschappers van het MERLN-instituut van Universiteit Maastricht en van het Maastricht UMC+ zijn erin geslaagd om een embryostructuur van een menselijke eeneiige tweeling te kweken uit louter stamcellen, zonder een eicel of spermacel te gebruiken. Dankzij deze kweek zien wetenschappers nu voor het...