Rianne Letschert nieuwe voorzitter College van Bestuur UM

Prof. dr. Rianne Letschert is door de Raad van Toezicht van de Universiteit Maastricht (UM) benoemd als voorzitter van het College van Bestuur. Rianne Letschert, op dit moment Rector Magnificus van de UM, begint op 1 november 2021 in haar nieuwe functie. Zij volgt Martin Paul op, die na ruim tien jaar de UM verruilt voor de Ruhr Universität Bochum.

Voor de benoeming heeft de Raad van Toezicht zich laten adviseren door de benoemingsadviescommissie, waarin naast de Raad van Toezicht ook het College van Bestuur, het College van Decanen en de Vertrouwenscommissie van de Universiteitsraad vertegenwoordigd waren.

“Met Rianne Letschert krijgt de UM een uitstekende opvolger van Martin Paul. De Raad van Toezicht en de Benoemingsadviescommissie zijn eensgezind: Riannes werk als rector in de afgelopen jaren geeft alle vertrouwen in haar werk als de nieuwe voorzitter in de komende jaren. Ook in die rol zullen haar kwaliteiten tot hun recht komen: doelgericht, strategisch en met oog voor de menselijke maat. Rianne wordt voorzitter van een universiteit die steeds de verbinding zoekt, van regionaal tot internationaal. Haar voorzitterschap is een vanzelfsprekende volgende stap”, aldus Annelies van der Pauw, voorzitter Raad van Toezicht.

Rianne Letschert: “Ik vind het een enorme eer dat de organisatie en alle collega’s en studenten die ik de afgelopen jaren in mijn hart heb gesloten, mij het vertrouwen geven deze stap te mogen gaan zetten. Als rector heb ik samen met Martin Paul en Nick Bos, de decanen en de hele universitaire gemeenschap op het vlak van onderwijs en onderzoek in de afgelopen jaren al heel mooie dingen mogen doen. Als voorzitter krijg ik de kans om over de volle breedte door te bouwen aan de strategische keuzes die we als universiteit hebben gemaakt, en om de uitdagingen die er liggen aan te pakken. Niet alleen voor de UM, maar ook daarbuiten. Denk daarbij aan de verdere verankering van de UM in onze regio, aan landelijke vraagstukken zoals de structurele onderfinanciering van universiteiten of de internationalisering van het hoger onderwijs. Ik zie het als mijn opdracht om als voorzitter de komende jaren met de hele UM-gemeenschap en onze netwerkpartners op al deze terreinen aan de slag te gaan, om zo samen onze toekomst verder vorm te geven. In de ‘spirit’ van de UM: zelfbewust, jong van geest en optimistisch!”

(Text loopt door onder de video)

Sinds september 2016 is Rianne Letschert Rector Magnificus van de UM. Tot haar komst naar de UM, was ze als hoogleraar victimologie en internationaal recht verbonden aan de Universiteit Tilburg. Ze was daar tevens directeur van het International Victimology Institute INTERVICT. Als Rector Magnificus maakt Letschert zich nadrukkelijk sterk voor een diverse en inclusieve universiteit. Ze is, binnen de UM maar ook landelijk, boegbeeld van Erkennen en Waarderen, dat streeft naar een compleet nieuwe systematiek van het erkennen en waarderen van academici. Als voorzitter zal ze dit programma gaan verbreden naar iedere medewerker van onze universiteit en sterk gaan inzetten op ontwikkelingen die de leiderschapscultuur bevorderen.

Als voorzitter van het College van Bestuur wordt Rianne Letschert primair verantwoordelijk voor algemeen bestuurlijke aangelegenheden en houdt zij zich bezig met strategie, de internationale aangelegenheden en onderhoudt zij diverse externe contacten, onder meer met de overheidsinstellingen, het bedrijfsleven en andere kennisinstellingen.

De Raad van Toezicht van de UM start zo snel mogelijk de procedure voor de benoeming van een nieuwe Rector Magnificus.