Update #20: cyberaanval UM

Sinds vandaag is het weer mogelijk om via de vaste verbinding zowel internet als de UM-systemen te gebruiken. Switchen tussen Wi-Fi (voor internet) en kabel voor de UM-systemen is dus niet meer nodig. Verder in deze update: achtergrondinformatie over de Carbon Black software in relatie tot privacy én over het symposium van 5 februari, dat via livestream voor iedereen te volgen zal zijn.

Wat is Carbon Black?

Als gevolg van de cyberaanval heeft de UM aanvullende beveiligingsmaatregelen getroffen. Een van die maatregelen is het installeren van de beveiligingstool Carbon Black. Dit programma draait op alle Windows servers en –werkstations (desktops, laptops, VDI) die onder het UM-domein vallen (lees: waarvoor je dus moet inloggen met je UM-gebruikersnaam en wachtwoord). Carbon Black is feitelijk een aanvulling op de reguliere virusscanner die de UM al gebruikt en stelt in staat bedreigingen sneller op te sporen. De tool monitort bepaalde activiteit op een computer, om vroegtijdig te dedecteren als kwaadwillenden toegang proberen te krijgen tot die computer of tot het hele UM-netwerk.

Wat betekent het voor je privacy?

Carbon Black kan niet meekijken met je persoonlijke gegevens. Een virusscanner scant bestanden waaraan je werkt of websites die je bezoekt en zo werkt Carbon Black ook. De monitoring software kijkt naar metadata, bijvoorbeeld naar betrokken IP-adressen. Als dit een IP-adres is waar hackers gebruik van maken, dan gaan alarmbellen af. Kortom: de UM gebruikt Carbon Black om beveiligingsincidenten op te sporen. Het brengt niet het gedrag van individuele medewerkers in kaart en kijkt niet in hun bestanden.

Symposium voor genodigden; livestream beschikbaar

De voorbereidingen voor het symposium op 5 februari zijn in volle gang. De bijeenkomst is bedoeld om de recente ervaringen van de UM te delen en om in het verlengde hiervan een publieke discussie te starten over de spanning die in de universitaire sector bestaat tussen de openheid en toegankelijkheid die de academie vraagt en de geslotenheid die de bescherming tegen cybercrime veronderstelt. Deelname geschiedt op uitnodiging. In de zaal is plaats voor vooral inhoudelijk betrokken partijen en vertegenwoordigers van de media. Wel zal er een livestream verbinding zijn, zodat iedere geïnteresseerde de bijeenkomst kan volgen. Het adres van deze livestream wordt tzt gecommuniceerd.

Informatiebalies en mailboxen voor medewerkers en studenten

Studenten die vragen hebben die niet in de FAQ aan bod komen en die niet studiegerelateerd zijn, kunnen mailen naar info@m-u.nl. Medewerkers met vragen kunnen bij hun eenheid terecht.

Op diverse UM-locaties zijn informatiebalies te vinden:

Openingstijden callcenter voor studenten

Het callcenter is op werkdagen bereikbaar van 8:30 tot 17:00 uur op 043 – 38 85 388, email study@maastrichtuniversity.nl