Update #19: cyberaanval UM

Waarom werkt het bekabeld internet, printen/scannen/kopiëren en VPN nog niet?

Bekabeld internet op de werkplek

Vanwege de cyberveiligheid is het noodzakelijk dat werkplekken gemonitord kunnen worden op verdachte activiteiten. Daarvoor wordt nu op alle werkplekken de monitoringssoftware Carbon Black geïnstalleerd. Indien deze software op (bijna) alle werkplekken is geïnstalleerd, kan de bekabelde internetverbinding weer opengezet worden. VDI-werkplekken hebben een bijzondere status, omdat die 100% zijn uitgerust met Carbon Black en daarom wel al toegang tot internet hebben.

Op AthenaDesktop werkplekken hebben we de gestelde norm inmiddels (ruim) bereikt. Daarom is het van belang dat ook de niet-AthenaDesktop werkplekken zijn voorzien van de software. Hoe sneller de norm is bereikt, hoe sneller de internetverbinding kan worden opengezet voor de gehele UM. Kijk in de FAQ hoe je kunt controleren of jouw werkplek al voorzien is van de juiste software. Mocht dat niet zo zijn, neem dan contact op met je lokale ondersteuner.

Printen / Scannen / Kopiëren

Deze week is Ricoh begonnen met herstel van de dienstverlening. Dat ligt op schema, maar de nieuwe (striktere) beveiligingsmaatregelen moeten nog worden geïmplementeerd. Dat vraagt dus helaas nog wat extra geduld.

VPN

De verwachting is dat VPN voorlopig nog niet beschikbaar is omdat daar meer beveiliging in aangebracht zal moeten worden. Dit proces vraagt eenvoudigweg tijd.

Maar gelukkig werken er wel steeds meer systemen!

De volgende systemen zijn inmiddels vrijgekomen: SAP/ERP, Syllabus+, Corsa, IMAR, SPSS, Matlab en Qualtrics. Bekijk het meest actuele overzicht.

Langzaaaam ....

Houd er rekening mee dat alle systemen die nu actief zijn nog steeds een beetje traag kunnen zijn. We doen ons uiterste best om ze op hun gebruikelijke snelheid te laten werken, maar ook dit kost tijd. We hopen dat jullie het nog even geduld hebben.

Wachtwoord vergeten?

MyAccount werkt ook weer, zowel in Nederland als in het buitenland. Als je bent vergeten wat je huidige wachtwoord is, kun je via MyAccount een recoverylink aanvragen. Ondervind je toch problemen, kijk dan in de FAQ.

MyUM-portal is weer bereikbaar

Als aankomende student kun je je aanmelding nu afronden in de MyUM-portal. Daarvoor dien je wel eerst je wachtwoord te wijzigen. Meer informatie vind je in de FAQ

Informatiebalies en mailboxen voor medewerkers en studenten

Studenten die vragen hebben die niet in de FAQ aan bod komen en die niet gerelateerd zijn aan de eigen opleiding, kunnen mailen naar study@maastrichtuniversity.nl. Met opleidingsspecifieke vragen kun je contact opnemen met de eigen faculteit via onderstaande emailadressen. Medewerkers met vragen kunnen bij hun eenheid terecht.

Op diverse UM-locaties zijn informatiebalies te vinden:

Openingstijden callcenter voor studenten

Het callcenter is op werkdagen bereikbaar van 8:30 tot 17:00 uur op 043 - 388 5388.