Update #11: cyberaanval UM

  Bekijk de FAQ voor antwoorden op de meest gestelde vragen. 

Op dit moment wordt er nog steeds hard gewerkt om alle UM-systemen weer operationeel te krijgen. De belangrijkste onderwijsgerelateerde computersystemen zijn – in beperkte vorm- weer beschikbaar. Momenteel wordt gewerkt aan het beschikbaar maken van een schone en veilige werkomgeving en back up files voor computersystemen die belangrijk zijn voor de reguliere bedrijfsvoering, zoals gebruik van e-mail en toegang tot de fileservers. 

Reset je wachtwoord voor maandag 6 januari

We adviseren studenten en medewerkers hun wachtwoord voor maandag 6 januari te wijzigen buiten het UM-netwerk. Studenten kunnen dit doen door in te loggen op Student Portal. Medewerkers kunnen hiervoor inloggen op UM intranet. Je wordt dan vanzelf gevraagd je wachtwoord te wijzigen. Let op: kies niet voor de optie ‘password recovery’!

Aan de oproep om wachtwoorden te resetten wordt in grote getalen gehoor gegeven: op moment van verzending van deze update hebben al meer dan 15.000 UM-medewerkers en studenten hun inloggegevens gewijzigd. Om je wachtwoord te resetten hoef je niet naar de universiteit te komen.

Maandag 6 januari

Momenteel wordt er gewerkt aan het operationeel maken van de e-mailomgeving en fileservers. Morgen, einde van de dag, komt er een nieuwe update. We streven ernaar dan te melden wat maandag operationeel zal zijn. Dan kunnen we hopelijk ook met meer precisie aangeven wat dit betekent voor het dagelijkse werk van medewerkers.

Impressie Universiteitsbibliotheek en call centra

De UB is weer volledig operationeel. Vandaag waren er bij de UB Binnenstad 240 studenten aan het studeren en bij UB Randwyck 25 studenten. De sfeer was relaxed. 

De afgelopen twee dagen hebben de call centra meer dan 300 informatieverzoeken ontvangen en kunnen afhandelen.

Belangrijkste update FAQ

  • Geen hoofdletters zichtbaar bij wijzigen wachtwoord

    Op sommige apparaten (onder andere iPhone en iPad) worden geen hoofdletters getoond in de wachtwoordvakjes. Deze worden echter wel geregistreerd. Eventueel kun je je wachtwoord op een ander apparaat wijzigen om verwarring te voorkomen.

    Antwoorden op de meest gestelde vragen staan in de FAQ.

Herhaling belangrijkste informatie

Onderwijs hervat vanaf 6 januari - systemen beperkt beschikbaar
Het onderwijs aan de UM wordt op 6 januari hervat. Enkele belangrijke systemen die daarvoor nodig zijn, zijn weer online beschikbaar. Het gaat daarbij met name om informatiesystemen voor studenten:

  • rondom roostering (alleen inzage)
  • studiematerialen (Blackboard)
  • het UM Student Portal
  • diensten Universiteitsbibliotheek

Let op: hierbij is wel sprake van beperkte functionaliteit.

Informatiebalies en mailboxen voor medewerkers en studenten
Studenten die vragen hebben die niet in de FAQ aan bod komen en die niet studiegerelateerd zijn, kunnen mailen naar info@m-u.nl. Medewerkers met vragen kunnen bij hun eenheid terecht.

Op diverse UM-locaties zijn sinds 2 januari informatiebalies te vinden:

  • Faculty of Health, Medicine and Life Sciences: fhml@m-u.nl, Universiteitssingel 50
  • Faculty of Psychology and Neuroscience: fpn@m-u.nl, Universiteitssingel 40
  • Faculteit der Rechtsgeleerdheid: fl@m-u.nl, Bouillonstraat 2
  • Faculteit der Cultuur en Maatschappijwetenschappen: fasos@m-u.nl, Grote Gracht 90/92
  • Faculty of Science and Engineering: fse@m-u.nl, Kapoenstraat 2
  • School of Business and Economics: sbe@m-u.nl, Tongersestraat 53
  • Servicecentra:
    Universiteitsbibliotheek, Facility Services & Finance: servicecentra@m-u.nl
    Studenten Services Centrum & ICTS: info@m-u.nl
  • Maastricht University Office: muo@m-u.nl 
  • Universiteitsbibliotheken: binnenstad en Randwyck
  • Student Service Centrum: Bonnefantenstraat 2

Openingstijden call centre voor studenten
Het call centre is tot en met zondag 5 januari bereikbaar van 9.30 tot 17.00 uur op 043 – 38 85 101. 

Coulanceregeling voor studenten  
Studenten die wegens de cyberaanval aantoonbaar belemmering hebben ondervonden in de voortgang van hun studie, kunnen zich wenden tot een commissie onder leiding van vice-rector Harm Hospers. Informatie over de procedure volgt.

Lees ook