Maastricht Science Programme in internationale competitie in Boston

Voor het eerst hebben 11 studenten van het Maastricht Science Pogramme de mogelijkheid om deel te nemen aan de gerenommeerde, internationale synthetische biologiecompetitie International Genetically Engineered Machine (iGEM). Tijdens dit evenement, dat in november 2019 wordt gehouden in Boston, krijgen verschillende teams de mogelijkheid om hun ideeën te presenteren aan de iGEM-gemeenschap.

iGEM Competition

De International Genetically Engineered Machine (iGEM) competitie is een jaarlijkse wedstrijd georganiseerd door het Massachusetts Institute of Technology (MIT) op het gebied van synthetische biologie. De competitie wordt uitgevoerd door studenten over de hele wereld. In de iGEM-competitie worden studententeams uitgedaagd hun zomer te wijden aan een zelfbedacht project op het grensvlak tussen biologie en techniek, de zogenaamde synthetische biologie. Jaarlijks doen bijna 6000 mensen mee aan de competitie.

Het Maastricht Science Programme project

Het project dat het Maastricht Science Programme team in Boston wil presenteren, is de ontwikkeling van een gebruiksvriendelijk apparaat waarmee wetenschappers opkomende ziektes en milieuverontreinigers kunnen opsporen. Het apparaat doet dit door het gebruik van moleculen. Daarnaast willen ze een open online database opzetten, waarin de informatie kan worden opgeslagen die door het apparaat verkregen is. Door middel van deze database kunnen wetenschappers wereldwijd gemakkelijk informatie uitwisselen en kunnen er dus sneller stappen worden gemaakt om hedendaagse ziektes en problemen aan te pakken.

Waarom dit project ertoe doet

Met dit onderzoeksproject kan het team bijdragen aan de ontwikkeling van de wetenschap, en aan de internationale reputatie van (de Universiteit) Maastricht, het Maastricht Science Programme en de reputatie van de provincie Limburg. Bovendien draagt het project bij aan de ontwikkeling van de maatschappij, de gezondheidszorg en het milieu; dus ook belangrijk voor jouw toekomst.

• De Universiteit Maastricht ontving subsidies voor drie van de tien onderzoeksprojecten die van start gaan in het Nationaal Groeifondsprogramma Circular Plastics NL.

• “Ik ben er trots op dat onze nieuwe groep Circular Plastics het eerste volledig eigen onderzoek publiceerde”, zegt Kim Ragaert. Drie jaar geleden, bij haar start in Maastricht, zette ze de onderzoeksgroep op. Inmiddels staat ze aan de basis van menige innovatie op het gebied van plasticrecycling en...

• Het programmeren van kwantumcomputers staat, net als de kwantumcomputer zelf, nog in de kinderschoenen. Onderzoekers die aan quantum computing werken, zijn vaak natuurkundige, wiskundige of computerwetenschappers met een zwak voor de wiskunde van de kwantummechanica.