Mededeling

ITEM's Martin Unfried in debat met "Spitzenkandidat" Bas Eickhout (MEP)

Op 29 april hebben de officiële kandidaten voor de president van de Europese Commissie in Maastricht gedebatteerd in het kader van de campagne voor de Europese verkiezingen die in mei van dit jaar (23-26 mei) worden gehouden. Dit Maastrichtse debat werd in de hele Europese Unie rechtstreeks uitgezonden. Tijdens dit 90 minuten durende evenement waren de koplopers voor de functie van President van de Europese Commissie aanwezig.

Martin Unfried van ITEM heeft al de kans gehad om met een van de "Spitzenkandidaten" Bas Eickhout te debatteren op een conferentie in Europa, die afgelopen zaterdag in Berlijn is gehouden.

De Nederlandse MEP Bas Eickhout is genomineerd door de Europese Groene Partij. Eickhout is een expert op het gebied van klimaatverandering als lid van de Commissie milieubeheer, volksgezondheid en voedselveiligheid. In Berlijn benadrukte hij de noodzaak van een veel betere grensoverschrijdende coördinatie van de infrastructuur voor de energietransitie om te voldoen aan de doelstellingen van het akkoord van Parijs. Een onderwerp dat voor ITEM steeds belangrijker is geworden met betrekking tot de situatie in de Benelux en aan de Nederlands-Duitse grens.

Eickhout is ook schaduwrapporteur geweest in de onderhandelingen over een pan-Europees persoonlijk pensioenproduct (PEPP) waarover het Europees Parlement en de Raad onlangs een akkoord hebben bereikt. Dit instrument zou de grensoverschrijdende mobiliteit moeten vergemakkelijken door een eenvoudiger pensioenproduct te bieden aan mensen die in meerdere lidstaten hebben gewerkt of van plan zijn te gaan werken. Dit onderwerp zal door ITEM nauwlettend worden gevolgd in het kader van de lopende werkzaamheden inzake grensoverschrijdende pensioenkwesties.

Studentendebat met Europarlementariërs

Studenten krijgen op 14 mei ook zelf de kans om te debatteren. Op 14 mei wordt het evenement Studentendebat met Europarlementariërs georganiseerd door ITEM. Tijdens dit evenement krijgen studenten de kans om te debatteren met Europarlementariërs. Verder werden de studenten van de Universiteit Maastricht op 29 april in de gelegenheid gesteld om het Spitzenkandidatendebat op 29 april in het Vrijthof Theater in Maastricht bij te wonen.