‘De kunst van het nieuwe samenleven’

Van het Huis van Bourgondië naar Masters Home: op de plek waar nog niet zo lang geleden jonge theatermakers zich presenteerden aan het publiek, wonen nu vijftien studenten en ‘anders ontwikkelden’ (de masters) samen. Hulp krijgen en geven, is de formule. De bewoners zijn enthousiast. “Ik ben echt gelukkig hier.”

De ‘kunst van het nieuwe samenleven’, zo formuleert Han Zittema het concept van woonvoorziening Masters Home. “In de deels beschermde woonvorm vormen anders ontwikkelden en studenten een community. Ze leven niet langs elkaar heen, maar helpen elkaar waar nodig.” Al bij de eerste plannen schreven de oprichters een profiel van ‘de ideale student’ voor het Masters Home. Belangrijkste eigenschap: sociaal geëngageerd zijn.

Wie in het Masters Home wil wonen, wordt pas toegelaten na een selectiegesprek. Zeno Meert, student cultuurwetenschappen, was een van de gelukkigen. “Ik woonde met acht studenten in een huis. Nu heb ik mijn eigen studio, met daarnaast een hele fijne gemeenschappelijke ruimte én drie wasmuntjes per week”, lacht de 23-jarige Belg. Maar dat was niet de voornaamste reden om te verhuizen. ”De communicatie in mijn oude huis verliep niet soepel, soms waren er problemen. Hier zijn die er ook, maar ze worden altijd opgelost. Elke dag is een leuke uitdaging, ik blijf nieuwe facetten ontdekken van alle bewoners.”

De studenten in het Masters Home betalen de reguliere huurprijs, die voor elke bewoner hetzelfde is. Daarnaast doen ze nog wat extra’s. Om de beurt krijgt een student een week lang de ‘huistelefoon’ op zijn kamer. Bij een calamiteit is hij of zij dan het eerste aanspreekpunt. “Soms help ik ook met koken”, vertelt Zeno. “Het gaat om kleine dingen, ik doe het graag. Sinds ik hier woon, ben ik zelf gegroeid als mens. En ik zie hoe de masters zich ontwikkelen.”

Dat kan ‘master’ Shirley Schellings (24) beamen. Zij verhuisde in januari van thuis naar het Masters Home. “Toen ik hier kwam, was ik heel erg verlegen. Ik negeerde de mensen om me heen. Nu ben ik veel opener geworden. Ik heb hier ook mijn vriend leren kennen. Misschien gaan we over een paar jaar wel samenwonen, maar voorlopig zit ik hier goed. Boven heb ik mijn eigen plek, beneden zijn altijd mensen met wie ik kan praten, dat is fijn. En ik kan altijd terugvallen op de studenten. Ik vind het hier fantastisch.”

Ook Zeno – die van oorsprong Franstalig is - heeft het naar zijn zin in de voormalige theaterwerkplaats midden in de stad. “De meeste studenten gaan alleen met studenten om. Dat is een beperkt wereldje. Bovendien leer ik dan geen Nederlands, want iedereen spreekt Engels. Wat ik hier vooral heb geleerd, is dat mensen die anders denken, daar ook een reden voor hebben. Het is de kunst om je aan te passen en met hun mee te denken. In het begin vond ik dat wel moeilijk. Dan werd iemand bijvoorbeeld opeens heel boos. Nu weet ik: dat verdwijnt ook weer. Door problemen te bespreken, leer je elkaar begrijpen en compromissen te sluiten.”

Binnenkort opent in Wyck een tweede Masters Home, met woonruimte voor vijf masters, acht studenten en acht statushouders. “Voor de bewoners is het belangrijk dat ze contact hebben met vertrouwde personen in een veilige omgeving”, zegt Han Zittema. “Zo helpen we hen op weg naar zelfredzaamheid.”

Tekst: Meyke Houben