Benoeming Anne Pieter van der Mei als hoogleraar Europees Sociaal Recht

Per 1 juni 2018 is Anne Pieter van der Mei, eerder UHD bij de capgroep Internationaal en Europees Recht, benoemd tot hoogleraar Europees Sociaal Recht. De leerstoel wordt ondergebracht bij de capgroep Publiekrecht.

LAW_anne_pieter_van_der_mei_bewerkt.jpg

Binnen de leerstoel wordt beoogd om drie, nauw met elkaar verbonden, terreinen te bestrijken: het Europees sociaalzekerheidsrecht, het Europees arbeidsrecht en het Europees gezondheidsrecht. De noodzaak om de sociale dimensie van het Europees integratieproces te versterken is evident; daarnaast worden het nationale arbeidsrecht, socialezekerheidsrecht en gezondheidsrecht in toenemende mate beïnvloed door het Europees recht. Aangezien Europees en sociaal recht steeds meer met elkaar verweven zijn, is het noodzakelijk de rechtsgebieden tezamen en geïntegreerd te bestuderen. Anne Pieter zal dat zowel in het onderwijs als in het onderzoek doen.

Zijn onderwijs omvat zowel Europeesrechtelijke en sociaal rechtelijke vakken, en vanzelfsprekend het vak European Labour Law and Social Security Law. Zijn onderzoek zal aansluiten bij dat van de capaciteitsgroep Publiekrecht, dat is ondergebracht in het Maastricht Centre for European Law (MCEL), de Ius Commune Research School en het Centre for European Research in Maastricht (CERiM).

• Alumna Saara Martinmäki werkte als vrijwilliger bij het Rode Kruis en hielp op de middelbare school drenkelingen van hun watervrees af. Ze kwam naar de Universiteit Maastricht voor de master Clinical Psychology. Nu doet zij onderzoek naar het welzijn van humanitaire hulpverleners en adviseert ze...

• Dialoog en debat, een vrije uitwisseling van ideeën en meningen. Vanaf dit academisch jaar staat hiervoor een speciaal platform open voor studenten en medewerkers van de Universiteit Maastricht.

• Deze zomer haalden de eerste studenten de finish van de masteropleiding Imaging Engineering. Ze zijn blij met de kans die ze kregen om als één van de eersten mee te doen met deze wereldwijd unieke opleiding die de wetenschap en technologie achter imaging combineert. Hun formule voor succes: chocola.