Ter gelegenheid van zijn afscheid van de Universiteit Maastricht

Medallion of Honour uitgereikt aan Jacques Reiners

Ter gelegenheid van zijn afscheid van de Universiteit Maastricht is op 25 mei 2018 de Maastricht University Medallion of Honour uitgereikt aan Jacques Reiners, Hoofd Studium Generale. De Maastricht University Medallion of Honour is hem verleend, omdat hij zich op uitzonderlijke wijze verdienstelijk heeft gemaakt voor de Universiteit Maastricht. Reiners heeft als inspirator van een breed academisch programma van lezingen, debatten, het PAS-festival en tal van andere activiteiten bijgedragen aan de brede ontwikkeling van studenten, medewerkers en belangstellenden uit stad en regio. Hiermee heeft hij de wetenschap en universiteit midden in de samenleving geplaatst.

Drijvende kracht en inspirator
Jacques Reiners begon zijn carrière in 1978 bij de Universiteitsbibliotheek en maakte in 1980 de overstap naar Studium Generale. Het 25-jarig bestaan van Studium Generale, de Global Culture Nights, de Avond van het Laatste Woord en de PAS Festivals, die sinds 2014 worden georganiseerd, zijn mooie voorbeelden van zijn inspanningen en expertise. Dit deed Reiners samen met zijn team, wat aantoont dat hij als groot inspirator en aanjager van zijn team mag worden gezien.

De deuren opengezet voor een breed publiek
Samen met zijn collega's van Studium Generale gaf hij bijzondere sprekers een podium; zoals de Hongaarse dissident en schrijver György Konrád, actrice en theatermaakster Loes Luca, overlevenden van de Holocaust Jules Schelvis en Marian Turski en vele andere wetenschappers, schrijvers en kunstenaars. Ook wetenschappers van de UM kregen een podium om hun onderzoek te presenteren. Met het programma van Studium Generale werden en worden de deuren van de UM opengezet voor een breed publiek uit de regio, waarmee de universiteit laat zien dat ze geen ivoren toren is. Het plaatst de wetenschap en de universiteit midden in de samenleving. Hierbij wordt kennis niet alleen gedeeld, maar ook kritisch benaderd en de discussie niet geschroomd.

De Avond van het Laatste Woord
De Medallion werd uitgereikt door Collegevoorzitter Prof. dr. Martin Paul en rector Prof. dr. Rianne Letschert tijdens De Avond van het Laatste Woord, een avond waarin wetenschap, muziek en theater elkaar ontmoeten, werd voor de eerste maal georganiseerd in 2003 tijdens het 25-jarig jubileum van Studium Generale.