Valorisatie in de prijzen aan de UM

Twee onderzoekers die in 2017 promoveerden aan de Universiteit Maastricht (UM) hebben een prijs gekregen voor de kwaliteit van het valorisatiehoofdstuk in hun proefschrift. Sinds een aantal jaren zijn promovendi aan de UM verplicht een hoofdstuk te schrijven over hoe hun onderzoek vertaald kan worden naar maatschappelijke of economische waarde. Dr. Hans Schouwenburg en dr. David Barata deden dat vorig jaar zo goed dat ze tijdens het University Dinner op 11 april de Valorisatieprijs 2017 kregen uitgereikt.

In totaal waren door de decanen van de faculteiten tien kandidaten genomineerd. In 2017 vonden aan de UM 343 promoties plaats. Omdat de jury van mening was dat de kwaliteit van de voordrachten ieder jaar toeneemt, besloot ze unaniem dit jaar twee Valorisatieprijzen toe te kennen.

Hans Schouwenburg
Marja van Dieijen-Visser en Hans Schouwenburg

Hans Schouwenburg
Dr. Hans Schouwenburg schreef het proefschrift 'Strategies to Save the Earth: Nature Conservation Experts and Sustainable Development, 1980-2000' aan de Faculty of Arts and Social Sciences.

Politici, bedrijven en burgers, iedereen vindt duurzaamheid belangrijk. Maar wat is het eigenlijk precies? In dit proefschrift wordt naar de geschiedenis van het begrip duurzaamheid gekeken en,naar de experts die het idee vormgaven en de belangen die daarbij achter de schermen een rol speelden. Het laat zien dat duurzaamheid door de tijd heen steeds opnieuw is gedefinieerd. Door al die verschillende en vaak tegenstrijdige opvattingen is het begrip vaag, trekt het soms hypocrisie aan, en leidt het in de praktijk vaak tot onenigheden. Tegelijk maakt duurzaamheid, doordat het zo vaag is, coalitievorming mogelijk onder een brede vlag in het internationale debat over milieuproblematiek en ontwikkelingssamenwerking. Juist in dat laatste schuilt de kracht van het begrip.

Momenteel werkt Hans Schouwenburg aan een populaire publicatie over duurzaamheid, afgeleid van zijn dissertatie. Hij wil nu de aandacht die hij kreeg voor zijn werk vasthouden met een voortgezette studie naar de relatie tussen duurzaamheid en landbouw, met name in de veranderende dynamiek tussen milieubeschermers en boeren door de tijd heen. De jury noemt Hans Schouwenburg als een lichtend voorbeeld van het sociale belang dat inherent is aan de geesteswetenschappen.

David Barata
Marja van Dieijen-Visser en David Barata

David Barata
David Barata schreef het proefschrift ‘Development of Microfluid Platforms for screening cellbiomaterial interactions’ aan de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences.

Barata combineert biologie met materialenwetenschap (met name de micro- en nanotechnologie) om regeneratieve mogelijkheden van beschadigd of ziek weefsel te verbeteren. Hiervoor ontwikkelde hij technieken (platforms) gebaseerd op microvloeistoffen. Met name een baanbrekend nieuw platform, dat polymelkzuur als hoofdingrediënt bevat, doorliep een uitgebreid valorisatieproces inclusief een patentaanvraag, zoals beschreven in het valorisatiehoofdstuk. Onafhankelijk van de intrinsieke waarde van de ontwikkelde technologie en de systematische en zorgvuldige marktanalyse is deze case study een belangrijk voorbeeld van academische valorisatie. De jury kwalificeerde het valorisatiehoofdstuk zelfs als een conceptbedrijfsplan.