UCM neemt deel aan EU-project om Liberal Arts en Sciences te promoten

University College Maastricht (UCM) neemt deel aan een driejarig Erasmus+ project genaamd: ‘Creating Responsive, Engaging And Tailored Education with Studentets’ (CREATES). Het project promoot Liberal Arts and Sciences in Europa en stimuleert samenwerking tussen Europese universiteiten.

Samen met King’s College in Londen, Science Po in Parijs, Scuola Superiore Sant’Anna in Pisa, University College in Freiburg en Leiphana University in Lüneburg zal UCM verschillende best practices met betrekking tot studieloopbaanadvies en actief onderwijs publiceren en deze delen via congressen en trainingen.

UCM’s visie

De visie van University College Maastricht is dat studenten totale controle hebben over hun studie. Als ze zonder belemmering hun interesses kunnen volgen en vragen kunnen stellen, zowel in hun curriculum als in het klaslokaal, zullen ze meer betrokken zijn, efficiënter werken en betere resultaten bereiken.

“Helaas is deze aanpak nog vrij zeldzaam”, zegt Prof. Teun Dekker, die sinds dit jaar Europa’s eerste Hoogleraar Liberal Arts and Sciences is. “Daarom is UCM de samenwerking aangegaan met vijf Europese bacheloropleidingen, die net als UCM geloven in gepersonaliseerd onderwijs, uitwisselen van best practices en andere universiteiten te inspireren om deze filosofie te adopteren. De komende drie jaar zullen medewerkers van UCM samenwerken met collega’s van de andere partners om toolkits te te ontwikkelen die gaan bijdragen aan een actievere houding bij studenten en ze te helpen betere keuzes te maken wat betreft hun studie”.

Toolkits

Deze toolkits zullen aan andere universiteiten worden gepresenteerd tijdens een reeks conferenties, waaronder één over studieloopbaanadvies die in 2020 in Maastricht georganiseerd gaat worden. Docenten, studieloopbaanbegeleiders en studenten wordt dan geleerd hoe te werken met de toolkits tijdens een reek internationale trainingen.

Volgens Prof. Dekker is het CREATES-project een doorbraak in Europees Liberal Arts-onderwijs: “Alle partners in dit project geven interactief, boeiend en op maat gemaakt onderwijs en hebben uitgebreide ervaring hiermee. Samen vormen zij een hechte Europese community die aan de voorhoede van educatie-innovatie staat.”

Erasmus+
Erasmus+ is het Europese subsidieprogramma voor onderwijs, jeugd en sport. De gedachte erachter is dat mensen zich voortdurend kunnen ontwikkelen door onderwijs, opleidingen en niet-formeel leren: een leven lang leren.

• De Universiteit Maastricht ontving subsidies voor drie van de tien onderzoeksprojecten die van start gaan in het Nationaal Groeifondsprogramma Circular Plastics NL.

• “Ik ben er trots op dat onze nieuwe groep Circular Plastics het eerste volledig eigen onderzoek publiceerde”, zegt Kim Ragaert. Drie jaar geleden, bij haar start in Maastricht, zette ze de onderzoeksgroep op. Inmiddels staat ze aan de basis van menige innovatie op het gebied van plasticrecycling en...

• Het programmeren van kwantumcomputers staat, net als de kwantumcomputer zelf, nog in de kinderschoenen. Onderzoekers die aan quantum computing werken, zijn vaak natuurkundige, wiskundige of computerwetenschappers met een zwak voor de wiskunde van de kwantummechanica.