Rappers beter ontwikkeld dan popartiesten?

DKE-student Thomas Vrancken toont met text-mining aan dat het vocabulaire van rappers beduidend groter is dan dat van popartiesten.

Sentiment, Emotion & Vocabulary Analysis on Music Lyrics

Thomas Vrancken heeft in zijn project ‘Sentiment, Emotion & Vocabulary Analysis on Music Lyrics’, sentiment analysis en emotion mining toegepast op 57,651 nummers van 643 artiesten.

Voor elke artiest heeft hij een positieve en een negatieve sentiment-score berekend. Tevens berekende hij ook een score voor iedere van de acht hoofd-emoties: liefde, angst, vreugde, woede, verdriet, verrassing/verbazing, schaamte en walging. Beide berekening zijn gedaan met een tf-idf algoritme

Tevens heeft Vrancken geanalyseerd hoe breed de woordenschat van iedere artiest is, gebaseerd op het aantal verschillende woorden dat gebruikt werd.Dit project is onderdeel van het vak ‘Information Retrieval and Text Mining’ van the Department of Data Science and Knowledg Engineering.

Natural Language Processing

Natural Language Processing (NLP) is een discipline binnen de computerwetenschappen dat teksten analyseert en informatie hieruit onttrekt. ‘Sentiment analysis’ en ‘emotion mining’ zijn sub-disciplines binnen het Natural Language Processing-veld. Sentiment analysis kijkt of een tekst een positieve of negatieve ondertoon heeft. Emotion mining analyseert de mate waarin een specifieke emotie aanwezig is in de tekst, bijvoorbeeld: angst, vreugde, verdriet etc.

Emotion Mining

Sentiment analysis en emotion mining kunnen breed worden ingezet in commerciële toepassingen. Denk aan verbeteren van klantenservice of het aanraden van producten aan online shoppers.  Of in (crimineel) onderzoek; daar kan het vaststellen van emotionele communicatie gebaseerd op keywords gerelateerd aan woede, bedreigingen of scheldwoorden een goed startpunt zijn om potentiële bedreigingen op tijd te ontdekken.

Resultaten

Gek genoeg is er een sterk verband tussen vreugde en verdriet. Artiesten die veel over vreugde zingen, zingen blijkbaar ook veel over verdriet. Maar dit is eigenlijk vrij logisch: artiesten (met name popartiesten) die vaak zingen over hoe lekker ze zich voelen (verliefd zijn, feest vieren) zingen vaak ook over meer melancholischere onderwerpen zoals: liefdesverdriet en verlies.

Deze emoties waren niet of nauwelijks aanwezig in nummers van rappers en rockartiesten. Het is geen verrassing dat er negatief verband werd aangetoond tussen vreugde en woede, maar wel een sterk positief verband tussen angst en woede.

Kijkende naar de vocabulaire-scores, kunnen er duidelijk artiesten aangewezen worden die bekend staan om hun welbespraaktheid (Eminem, Wu-Tang clan etc.). Dit bevestigt tevens de aanname dat hiphop artiesten over het algemeen een uitgebreide woordenschat bezitten.

Conclusie

De meest interessante resultaten zijn echter afkomstig van het berekenen van regressies en correlaties tussen deze scores. Ze toonden het volgende aan:

• Artiesten die zich meer negatief, dan positief sentiment uitdrukten bezitten doorgaans een groter vocabulaire
  • Artiesten die vreugde en/of verdriet uiten in hun nummers, bezitten gebruiken doorgaans een kleiner vocabulaire
  • Artiesten die woorden gebruiken die worden geassocieerd met rapmuziek, hebben een groter vocabulaire dan artiesten die woorden gebruiken die worden geassocieerd met popmuziek

Deze resultaten leveren statistisch bewijs voor veel theorieën over muziek. Bijvoorbeeld dat popartiesten vaak geen moeite steken in songteksten, terwijl rappers dat wel doen.

• De Universiteit Maastricht ontving subsidies voor drie van de tien onderzoeksprojecten die van start gaan in het Nationaal Groeifondsprogramma Circular Plastics NL.

• “Ik ben er trots op dat onze nieuwe groep Circular Plastics het eerste volledig eigen onderzoek publiceerde”, zegt Kim Ragaert. Drie jaar geleden, bij haar start in Maastricht, zette ze de onderzoeksgroep op. Inmiddels staat ze aan de basis van menige innovatie op het gebied van plasticrecycling en...

• Het programmeren van kwantumcomputers staat, net als de kwantumcomputer zelf, nog in de kinderschoenen. Onderzoekers die aan quantum computing werken, zijn vaak natuurkundige, wiskundige of computerwetenschappers met een zwak voor de wiskunde van de kwantummechanica.