Onderzoek bij DKE: belangrijke en blijvende kennisverspreiding aan een breed publiek

Onderzoek uitgevoerd door Department of Data Science and Knowledge Engineering (DKE) is onlangs positief beoordeeld door een onafhankelijke visitatiecommissie, uitgevoerd door Vereniging van Samenwerkende Nederlandse Universiteiten (VSNU). De visitatiecommissie heeft zich voornamelijk gefocust op:

• Kwaliteit van onderzoek
  • Relevantie voor de samenleving
  • Levensvatbaarheid

"We ervaren momenteel een fundamentele overgang van een informatie-samenleving naar een kennis-samenleving. We hebben beschikking tot enorme hoeveelheden informatie en de uitdaging is om hier effectief gebruik van te maken.” ​

Prof. Gerhard Weiss
Voorzitter Department Data Science and Knowledge Engineering

Kwaliteit van onderzoek

Het departement streeft ernaar om hoogwaardig onderzoek te doen op gebied van ‘artificial intelligence’ en ‘applied mathematics and operations research’. DKE produceert 6.28 unieke peer-reviewed publicaties per onderzoeks-fte per jaar. De commissie beoordeelt deze productiviteit als goed en heeft waardering voor de mix van output. Een vergelijkingsstudie wijst uit dat DKE’s output van onderzoek vergelijkbaar is met die van gerenommeerde Europese onderzoeksinstituten.

Het departement doet interessant en waardevol onderzoek op vele onderzoeksgebieden.

Relevantie voor de samenleving

Ook het KE@Work initiatief (een speciaal traject binnen het DKE honours programme, waarin studenten de kans krijgen om relevante werkervaring op te doen, een professioneel netwerk op te bouwen, hun professionele vaardigheden te verbeteren en hetgeen dat ze geleerd hebben in praktijk toe te passen) werd door de commissie toegejuicht, vanwege de veelbelovende kansen om samenwerkingsverbanden te starten of te versterken.

De gepubliceerde onderzoeken creëren een belangrijke en blijvende kennisverspreiding aan een breed publiek, maar ook aan andere onderzoeksdomeinen zoals: psychologie, cardiologie, neurowetenschap, biologie en ecologie.

Levensvatbaarheid

De visitatiecommissie merkte op dat DKE bewust is van mogelijke dreigingen en zwaktes. Hierdoor is het aanbevolen dat DKE een balans vindt tussen fundamenteel en toegepast onderzoek en tussen kern onderzoek en service gerelateerd onderzoek.

Het zelf-evaluatie rapport van DKE vermeldt dat het departement de ambitie heeft om zich te ontwikkelen als internationaal erkend centrum van expertise op gebied van data science en knowledge engineering. De commissie is van mening dat DKE een grote kans van slagen heeft om deze ambitie waar te maken.

Beoordeling

Department of Data Science and Knowledge Engineering doet hoogwaardig onderzoek op gebied van ‘artificial intelligence’ en ‘applied mathematics and operations research’. Ze verhogen maatschappelijke waarde, zeker op gebied van neurowetenschap en biomedische wetenschappen als cardiologie en systeembiologie.

SEP-scores
Betekenis Kwaliteit van onderzoek Relevantie voor de samenleving Levensvatbaarheid
Zeer goed Het onderzoeksinstituut doet zeer goed, internationaal erkend onderzoek Het onderzoeksinstituut levert een zeer goede bijdrage aan de samenleving Het onderzoeksinstituut is zeer goed voorbereid op de toekomst
Goed Het onderzoeksinstituut doet goed onderzoek Het onderzoeksinstituut levert een goede bijdrage aan de samenleving Het onderzoeksinstituut maakt verantwoorde, strategische keuzes en is daarom goed voorbereid op de toekomst.

De commissie heeft gehandeld volgens het Standaard Evaluatie Protocol (SEP). De uiteindelijke beoordeling is gebaseerd op het document aangeleverd door het instituut en interviews met het management, een selectie van onderzoekers binnen het instituut, PhD-studenten en externe contacten van het departement.

Over DKE

Department of Data Science and Knowledge Engineering is opgericht in 1992 als onderdeel van de faculteit Humanities and Sciences (FHS). DKE beslaat een breed gebied binnen knowlegde engineering met zowel onderzoek als onderwijs. DKE bestaat uit drie internationaal gerespecteerde groepen met focus op: ‘Robotics, Agents and Interaction’, ‘Networks and Strategic Optimization’ en ‘Biomathematics en Bioinformatics’.

DKE biedt één bachelor-opleiding (Data Science and Knowledge Engineering) en twee master-opleidingen (Artificial Intelligence en Data Science for Decision Making) aan. DKE’s bacheloropleiding is al drie jaar op rij bekroond met het top kwaliteitszegel door Keuzegids Hoger Onderwijs.

• De Universiteit Maastricht ontving subsidies voor drie van de tien onderzoeksprojecten die van start gaan in het Nationaal Groeifondsprogramma Circular Plastics NL.

• “Ik ben er trots op dat onze nieuwe groep Circular Plastics het eerste volledig eigen onderzoek publiceerde”, zegt Kim Ragaert. Drie jaar geleden, bij haar start in Maastricht, zette ze de onderzoeksgroep op. Inmiddels staat ze aan de basis van menige innovatie op het gebied van plasticrecycling en...

• Het programmeren van kwantumcomputers staat, net als de kwantumcomputer zelf, nog in de kinderschoenen. Onderzoekers die aan quantum computing werken, zijn vaak natuurkundige, wiskundige of computerwetenschappers met een zwak voor de wiskunde van de kwantummechanica.