Steun verloopt via Europees hoofdkantoor van Aramco in Den Haag

Saudi Aramco steunt onderzoek naar biomaterialen van de Universiteit Maastricht

De Universiteit Maastricht maakt bekend dat het toonaangevende energie- en chemische bedrijf Saudi Aramco steun verleent aan het onderzoeksprogramma Sustainability of Biobased Materials in a circular economy (duurzaamheid van biomaterialen in een circulaire economie), dat wordt uitgevoerd aan het Aachen-Maastricht Institute for Biobased Materials (AMIBM).

Dankzij de gulle donatie van Saudi Aramco kan de Universiteit Maastricht een leerstoel instellen die gericht is op de duurzaamheid van biomaterialen. De houder van de leerstoel zal onderzoeksprojecten op dit relatief nieuwe vakgebied begeleiden en initiëren, en tegelijkertijd de onderzoeksexpertise inbrengen in het leerplan van de opleiding Biobased Materials.

Via het partnerschap met de Universiteit Maastricht wil Saudi Aramco de blijvende ontwikkeling van duurzame oplossingen in de chemische sector steunen. Het bedrijf is een bekende in de sector, vanwege zijn joint venture Arlanxeo (Limburg, NL). Arlanxeo is in 2016 opgericht als samenwerkingsverband tussen Saudi Aramco en het toonaangevende chemische bedrijf Lanxess met als doel de ontwikkeling, fabricage en verkoop van hoogwaardig synthetisch rubber bestemd voor de automobiel-, banden-, bouw- en olie- en gassector.

Het Universiteitsfonds Limburg/SWOL heeft Aramco met het Aachen-Maastricht Institute for Biobased Materials in contact gebracht en is zeer ingenomen met dit partnerschap, dat onder leiding van het fonds tot stand is gekomen. Deze samenwerking zal beide partners voordeel opleveren. De Universiteit Maastricht heeft er alle vertrouwen in dat dit het begin zal zijn van een langdurige relatie met Aramco.

Over AMIBM
Voor meer informatie over AMIBM kunt u terecht op de website van AMIBM. Voor meer informatie over de samenwerking tussen de Universiteit Maastricht en Aramco kunt u contact opnemen met Jos Kievits, directeur Universiteitsfonds Limburg, op telefoonnummer +31(0)43 388 27 65 of op het e-mailadres jos.kievits@maastrichtuniversity.nl.

Over Saudi Aramco
Met meer dan 65.000 medewerkers is Saudi Aramco het grootste geïntegreerde energiebedrijf ter wereld. Samen met haar dochterondernemingen en gelieerde ondernemingen is zij vertegenwoordigd in de drie grootste energiemarkten van de wereld: Azië, Noord-Amerika en Europa.

Saudi Aramco’s infrastructuur voor de productie van olie en gas is qua productieomvang, operationele betrouwbaarheid en technische ontwikkelingen toonaangevend in de branche. Dankzij haar installaties en de mensen die er werken is Saudi Aramco de grootste exporteur van ruwe olie ter wereld. Ongeveer één op elke acht vaten olie die wereldwijd worden gewonnen, is door haar geproduceerd. www.saudiaramco.com

• De Universiteit Maastricht ontving subsidies voor drie van de tien onderzoeksprojecten die van start gaan in het Nationaal Groeifondsprogramma Circular Plastics NL.

• “Ik ben er trots op dat onze nieuwe groep Circular Plastics het eerste volledig eigen onderzoek publiceerde”, zegt Kim Ragaert. Drie jaar geleden, bij haar start in Maastricht, zette ze de onderzoeksgroep op. Inmiddels staat ze aan de basis van menige innovatie op het gebied van plasticrecycling en...

• Het programmeren van kwantumcomputers staat, net als de kwantumcomputer zelf, nog in de kinderschoenen. Onderzoekers die aan quantum computing werken, zijn vaak natuurkundige, wiskundige of computerwetenschappers met een zwak voor de wiskunde van de kwantummechanica.