Prof. Van Marken Lichtenbelt genomineerd voor Huibregtsenprijs

Prof. dr. Wouter van Marken Lichtenbelt is één van de zes genomineerden voor de Huibregtsenprijs 2017. De prijs gaat naar een recent onderzoeksproject dat wetenschappelijk vernieuwend is met duidelijk maatschappelijke relevantie. Van Marken Lichtenbelts ontdekking in 2009 van bruin vet bij volwassenen vormde de aanleiding tot onderzoek naar manieren om bruin vet te activeren en te vermeerderen. Op 9 oktober 2017 maakt juryvoorzitter José van Dijck (president KNAW) bekend wie de Huibregtsenprijs wint, tijdens de Avond van Wetenschap & Maatschappij.

Wouter van Marken Lichtenbelt is hoogleraar Ecologische Energetica en Gezondheid aan de Universiteit Maastricht. Hij concludeerde dat onze gebouwen kouder moeten, toen diverse ontdekkingen hem duidelijk maakten dat kou het energiegebruik van de mens verhoogt, en tegelijk het energiegebruik van onze gebouwen verlaagt. Meer variatie in de binnentemperatuur verbetert onze stofwisseling en zorgt voor gezondere duurzamere gebouwen. Een revolutionair idee dat breekt met de wereldwijde conventie om gebouwen in elk seizoen af te stellen op een temperatuur voor de gemiddelde mens.

Het innoverende onderzoek van Van Marken Lichtenbelt richt zich op de warmtehuishouding van mensen en het toepassen van deze kennis in gebouwen. Terwijl het meeste onderzoek in thermoregulatie is gefocust op extremen in temperaturen, ging de hoogleraar juist kijken naar milde variaties. Dit leidde hem naar een reeks ontdekkingen rond bruin vet: gezond vet dat zorgt voor extra warmte als een soort kacheltje van het lichaam.

Van Marken Lichtenbelt verbindt het fysiologische onderzoek ook met psychologische variabelen; hij toonde hiermee onder meer aan waarom vrouwen het meestal koud hebben op kantoren die zijn afgestemd op de gemiddelde man. De jury is zeer te spreken over de kwaliteit en originaliteit van dit onderzoek en prijst Van Marken Lichtenbelt voor de interdisciplinaire aanpak en de stap naar concrete toepassingen, die de gebouwde omgeving zowel qua gezondheid als duurzaamheid kunnen verbeteren.

De andere vijf genomineerden zijn: Prof. dr. Carlijn Bouten (TU Eindhoven), prof. dr. Natali Helberger en prof. dr. Claes de Vreese (UvA), prof. dr. Kofi Makinwa (TU Delft), prof. dr. Theunis Piersma (RUG) en prof. dr. Jolanda de Vries (Radboud Universiteit).