Mythe: Bioplastics gaan het plastic afvalprobleem oplossen

Je hoeft online niet lang te zoeken om de gevolgen van de plastic soep in de oceaan te vinden. Het internet staat vol met beelden van zeeschildpadden met sixpack-ringen om hun schild, zeehonden bedekt met slierten oude tasjes en stranden vol drinkflesjes. Bioplastic – dat nu nog maar 2 procent van al het plastic vormt – lijkt de logische oplossing. Als het materiaal uit de natuur komt, kan het daar ook geen schade aanrichten. Maar dat is te simpel gedacht, zegt Yvonne van der Meer, universitair hoofddocent Sustainability of Biobased Materials.

“Bioplastic wordt gemaakt met natuurlijke materialen, maar die worden vervolgens vaak bewerkt. De stoffen die eraan toegevoegd worden, kunnen wel schadelijk zijn. Het doel is om een duurzamere vorm van plastic te maken, om klimaatverandering tegen te gaan, niet per se om het afbreekbaar te maken. Sommige zijn dat wel, maar lang niet allemaal – je kunt niet alle problemen in één keer oplossen.

Je wilt namelijk ook een product dat lang meegaat. Dan is het heel moeilijk om het tegelijk makkelijk afbreekbaar te maken, dat is in strijd met elkaar. Je kunt dat wel doen met een specifieke trigger die het product alleen afbreekt als dat de bedoeling is en niet eerder.”

Lees het hele artikel

• De Universiteit Maastricht ontving subsidies voor drie van de tien onderzoeksprojecten die van start gaan in het Nationaal Groeifondsprogramma Circular Plastics NL.

• “Ik ben er trots op dat onze nieuwe groep Circular Plastics het eerste volledig eigen onderzoek publiceerde”, zegt Kim Ragaert. Drie jaar geleden, bij haar start in Maastricht, zette ze de onderzoeksgroep op. Inmiddels staat ze aan de basis van menige innovatie op het gebied van plasticrecycling en...

• Het programmeren van kwantumcomputers staat, net als de kwantumcomputer zelf, nog in de kinderschoenen. Onderzoekers die aan quantum computing werken, zijn vaak natuurkundige, wiskundige of computerwetenschappers met een zwak voor de wiskunde van de kwantummechanica.