De Universiteit Maastricht en Zuyd Hogeschool gaan bijdragen aan nascholing van verloskundigen in het West-Afrikaanse Sierra Leone

Samen met Zuyd Hogeschool gaat de Universiteit Maastricht een bijdrage leveren aan de permanente professionele ontwikkeling van verloskundigen in Sierra Leone in West-Afrika, via een nieuw samenwerkingsverband met de verloskundigenopleiding in Makeni (SOMM), een centraal gelegen stad in het land. Het nieuwe project is gericht op het (her)opzetten van een sterk en effectief bestand van zorgverleners, zowel op het platteland als in de steden van Sierra Leone. Op de lange termijn moet dit leiden tot gezondere moeders en kinderen en een verbeterde gezondheidszorg in met name de armere delen van het land, waar de meeste verloskundigen van de opleiding werkzaam zijn.

Sierra Leone kent een van de hoogste sterftecijfers als het om moeders en kinderen gaat en hun gezondheidssituatie laat te wensen over. De verloskundige zorg op het platteland van Sierra Leone is nog altijd ontoereikend. Het verbeteren van de verloskundige zorg is essentieel om de sterftecijfers van moeders en kinderen omlaag te krijgen. Verloskundige zorg op het platteland wordt voornamelijk geleverd door verloskundigen van de opleiding in Makeni (SOMM). Deze school biedt zowel een basisopleiding als nascholing voor verloskundigen. Het huidige opleidingstraject is gericht op de permanente professionele ontwikkeling van verloskundigen. Dit gebeurt door SOMM-docenten te trainen in het ontwikkelen en opzetten van betere nascholingsprogramma’s voor de verloskundigen in het land. Een belangrijk element in het traject is verloskundigen te leren hoe ze gegevens over hun huidige activiteiten kunnen verzamelen en verwerken om de zorg die zij leveren te verbeteren.

De docenten van de SOMM krijgen verschillende modules aangeboden en worden getraind door een team van deskundigen van de Academie Verloskunde Maastricht van Zuyd Hogeschool en de faculteit Gezondheidswetenschappen van de Universiteit Maastricht. Het project duurt een jaar, van medio 2017 tot medio 2018. Mundo coördineert en leidt het project.

Het project wordt met 75.000 euro gefinancierd vanuit het NFP TMT-programma. Deze beurs valt onder het Nederlandse budget voor ontwikkelingssamenwerking en is bedoeld voor (na)scholing van professionals in meer dan 50 landen. De administratie is in handen van de Nuffic. Gezondheidszorg is een van de speerpunten van het NFP-programma, en dan vooral het verbeteren van de seksuele en reproductieve gezondheid en rechten.

Neem voor meer informatie contact op met Annechien Deelman van Mundo, tel. 043 3883582, annechien.deelman@maastrichtuniversity.nl.