Middelbare scholieren ontvangen certificaat na afronding TeenzCollege
Afgelopen januari startten 39 scholieren van vijf Limburgse en een Akense middelbare school aan TeenzCollege, een programma voor leerlingen van 4 VWO, die geïnteresseerd zijn in de Tweede Wereldoorlog én een extra uitdaging. Dinsdag 28 maart presenteerden de leerlingen hun onderzoeksresultaten in de vorm van een posterpresentatie en ontvingen zij in het bijzijn van ouders, familie, docenten en tutoren op officiële en feestelijke wijze een certificaat uit handen van Rector Magnificus Rianne Letschert.
Thema was het Struikelsteentjes project. Struikelsteentjes zijn kleine, vierkante gedenkstenen die ons herinneren aan de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Tijdens de oorlog werden zo’n 350 inwoners van Maastricht gedeporteerd en vermoord door het nazi-regime. Het Struikelsteentjes Comité wil hen gedenken door een gedenksteen plaatsen voor iedereen die is gedeporteerd.
Het thema werd in zeven colleges vanuit diverse invalshoeken belicht. Zo leerden de leerlingen bij de School of Business and Economics meer over de economische crisis die aan de oorlog voorafging, bij de Faculty of Arts and Social Sciences over het anti-joodse propagandabeleid en leidde Prof. Klip van de Faculty of Law een groepsbijeenkomst over het straffen van oorlogsmisdadigers.
Op 28 maart presenteerden de leerlingen hun onderzoeksresultaten in de vorm van een posterpresentatie.
Thema van TeenzCollege was het Struikelsteentjes project.
In het bijzijn van ouders, docenten en tutors presenteerden de leerlingen hun onderzoeksresultaten.
Rector Magnificus Rianne Letschert reikte certificaten uit aan alle 39 deelnemers.
Rector Magnificus Rianne Letschert met een van de 39 scholieren.
Een foto-impressie van de officiële en feestelijke afsluiting van Teenzcollege.
Lees ook
-
Vier jonge UM-onderzoekers hebben een Veni-beurs ter waarde van maximaal 320.000 euro gekregen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Daarmee kunnen zij de komende drie jaar hun eigen onderzoeksideeën verder ontwikkelen.
-
Miljarden dollars aan buitenlandse hulp zouden effectiever besteed kunnen worden als de internationale armoedestatistieken niet zo onnauwkeurig waren. Aldus Dr. Michail Moatsos, onderzoeker bij de Maastricht University School of Business and Economics.