Jacobine van den Brink benoemd tot hoogleraar Europees en nationaal bestuursrecht

De capgroep Publiekrecht laat met veel genoegen weten dat het faculteitsbestuur mr. dr. J.E. (Jacobine) van den Brink heeft benoemd tot hoogleraar Europees en nationaal bestuursrecht. De benoeming gaat in per 1 juli 2016. De leerstoel kwam vacant door het vertrek van prof. Chris Backes die een lectoraat accepteerde bij de universiteit van Utrecht.

Als hoogleraar Europees en Nationaal Bestuursrecht zal Jacobine van den Brink verantwoordelijk zijn voor de vakken over nationaal bestuursrecht, met inbegrip van het procesrecht, Europees bestuursrecht en vergelijkend bestuursrecht. Tevens zal zij promovendi begeleiden en onderzoek initiëren, uitvoeren, begeleiden en coördineren, ook met externe bekostiging, op het terrein van Europees, rechtsvergelijkend en nationaal algemeen bestuursrecht.

Jacobine van den Brink (1978) studeerde Nederlands recht aan de Universiteit Utrecht. In september 2002 studeerde zij cum laude af in de afstudeerrichtingen Staats- en bestuursrecht, Europees recht en belastingrecht. Vervolgens werkte zij voor vijf jaren als jurist bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. In september 2007 is zij begonnen als PhD-fellow bij de afdeling Staats- en bestuursrecht aan de Universiteit Leiden.

In december 2012 promoveerde Jacobine bij Professor W. (Willemien) den Ouden en dr. P.C. (Paul) Adriaanse op het proefschrift “De uitvoering van Europese subsidieregelingen in Nederland. Juridische knelpunten en uitdagingen”. Vervolgens werkte zij van 1 januari 2013 tot en met 30 juni 2016 als universitair docent Staats- en bestuursrecht.

Naast haar universitaire taken was Jacobine in 2012 voor twee dagen per week gedetacheerd bij de Raad van State als adviseur doorwerking EU-recht en in 2013 voor drie maanden werkzaam als ‘stagiaire a-typique’ bij de Europese Commissie, DG Mededinging in Brussel. In dat kader was zij betrokken bij de modernisering van het staatssteunrecht. Zij was verder van 2007-2013 bestuurslid van de Nederlandse Vereniging van Europees recht en één van de initiatiefnemers van de Studiegroep Europees Recht (STER).