ITEM en CBS tekenen convenant

Op 16 maart 2016 tekenen CBS en ITEM een convenant om de onderlinge samenwerking te versterken. Het gaat daarbij om de verdere verspreiding en verdieping van kennis en informatie over grensoverschrijdend wonen en werken voor beleid en praktijk. Dit convenant biedt een concrete uitwerking van de bestaande raamwerkovereenkomst tussen Universiteit en CBS in het kader van kennisuitwisseling met Universiteiten.

img 4983_2

ITEM is een wetenschappelijk instituut aan de Universiteit Maastricht dat de spil vormt van onderzoek, advisering, kennisuitwisseling en opleidingsactiviteiten over grensoverschrijdende mobiliteit en internationale samenwerking. CBS vervult op het gebied van grensoverschrijdende statistiek een (internationale) voortrekkersrol in EU verband en wil deze aanpak verder verbreden.

Samen met ITEM zal de komende jaren worden gewerkt aan interdiscplinaire onderzoeksprojecten met grensoverschrijdende internationale elementen op het gebied van arbeidsmarktmobiliteit, waaronder arbeidsbemiddeling en grenspendel (-doelgroepen), sociale samenhang, factsheets ten behoeve van de ITEM grenseffectrapportage en aanvullende beleidsanalyse, criminaliteitsbestrijding en preventie en mobiliteit, big data en privacy. Verder spreken beide partijen de uitdrukkelijke intentie uit zich gezamenlijk in te spannen om aanvullende financiering voor deze projecten te organiseren.

img 5005