350 buitenlandse studenten ontmoeten hun buddies

Het buddiesproject voor internationale studenten is sinds dit collegejaar uitgebreid: ook studenten van binnen Europa kunnen nu een beroep doen op de 'student ambassadors' die buitenlandse studenten wegwijs maken. Donderdagavond 3 september vond in de Bonbonnière in Maastricht de openingsceremonie plaats van het International Student Ambassador Programme (ISAP).

De 350 internationale studenten die zich hadden aangemeld voor dit programma werden toegesproken door Harm Hospers, vice-rector van de UM en Mieke Damsma, wethouder van de Gemeente Maastricht. De studenten ontmoetten hier hun buddies voor de eerste keer in levenden lijve. De buddies maken buitenlandse studenten wegwijs in de UM, de stad Maastricht en de Nederlandse cultuur. In voorgaande jaren was dit programma alleen bedoeld voor studenten van buiten Europa, maar dit jaar mochten alle internationale bachelorstudenten zich aanmelden. De 350 geïnteresseerden vertegenwoordigen 45 verschillende nationaliteiten. Zij werden gekoppeld aan zeventig buddies die zorgvuldig zijn geselecteerd en getraind.

Tendai Sibanda uit Zimbabwe en Moritz Klein uit Duitsland, twee buddies die vorig jaar al deelnamen aan het programma, vertelden over hun ervaringen. “Ik heb zóveel vrienden gemaakt uit verschillende landen en zóveel geleerd, het is een ervaring die mij gemaakt heeft tot wie ik nu ben. Ik ben de Universiteit Maastricht daar intens dankbaar voor.”

De buddies, die zelf ook voornamelijk uit het buitenland komen, hebben een Intercultural Awareness training gekregen en zijn uitgebreid gebrieft door de Internationale Service Desk (ISD). Hierdoor weten ze wat er speelt onder buitenlandse studenten en waar ze terecht kunnen met hun vragen. Luc van de Akker, coördinator van de ISD: “Die vragen kunnen heel uiteenlopend zijn. Soms komt een student met een hele stapel brieven van Nederlandse instanties, al dan niet opengemaakt, en een andere student wordt geen wijs uit de informatie over de zorgverzekering. Of iemand is gewoon onzeker en zoekt bevestiging; ook daarvoor staan we klaar.”