Promotie Mw. drs. Diana M. Baas

Promotores: prof.dr. M.S.R. Segers, prof.dr. R.L. Martens
Co-promotores: dr. J.H.M. Castelijns, dr. M. Vermeulen

“Assessment for Learning: more than a tool”

Trefwoorden: leerproces, basisschool

In het basisonderwijs is er steeds meer interesse voor het in kaart brengen van het leerproces van leerlingen door middel van Evalueren om te Leren in plaats van het afnemen van toetsen. Een portfolio is een instrument waarmee dit in de onderwijspraktijk kan worden geïntegreerd. In dit proefschrift hebben we geconstateerd dat het integreren van Evalueren om te Leren in de onderwijspraktijk door middel van het nauwkeurig in kaart brengen waar leerlingen staan in hun leerproces en hen stimuleren om de volgende stap in hun ontwikkeling te zetten bijdraagt aan de motivatie van leerlingen en de mate waarin zij in staat zijn om hun eigen leerproces te sturen. We hebben niet kunnen constateren of het werken met een portfolio daar al dan niet aan bijdraagt.