Het WUN netwerk: ‘Transformational Action’ op de internationale SDG 2030 Agenda!

De Universiteit van Bergen in Noorwegen, lid van het Worldwide Universities Network (WUN), organiseerde vorige week de tweede nationale SDG conferentie. Gedurende twee dagen verkende de Noorweegse onderzoeks- en hoger onderwijssector de rol van onderzoek en onderwijs in het ontwikkelen van nieuwe invalshoeken om de wederzijdse beloftes over een duurzame toekomst na te kunnen komen. Ze deden dit samen met nationale en internationale sprekers afkomstig van verschillende universiteiten, overheden, activistische ngo’s en de Verenigde Naties.

De sleutelwoorden tijdens deze conferentie re:thinking and re:working, onderstreepten het belang en de urgentie van transformationeel optreden om wereldwijde uitdagingen te kunnen overwinnen. Sprekers en panelleden benadrukten dat nauwe sectorspecifieke benaderingswijzen het behalen van de duurzame ontwikkelingsdoelen niet zullen bespoedigen. Grensoverschrijdend te werk gaan, ruimte creëren voor nieuw onderzoek op het gebied van de SDG’s en het aangaan van wereldwijde samenwerkingsverbanden zijn slechts enkele van de stappen die universiteiten moeten nemen.

Er is ook aandacht besteed aan klimaatverandering en economische groei, twee ogenschijnlijk tegenstrijdige doelen binnen de Agenda 2030. Universiteiten spelen een cruciale rol in dit debat en moeten het voortouw nemen, door eerst zelf klimaatneutraal te worden en door perspectieven te bieden voor duurzame groei.

WUN at the SDG Conference in Norway

Aan het eind van de conferentie kondigde Dr. Dag Rune Olson, rector van de Universiteit van Bergen, aan dat er een nationaal platform zal worden ontwikkeld waarop universiteiten hun best practices over SDG’s – onderwijs in het bijzonder – kunnen delen. Het doel van het platform is antwoord te geven op de vraag “Wat kunnen universiteiten doen om de doelen van Agenda 2030 te bereiken?”. Verder zal in Noorwegen een nationale commissie worden opgericht en zal samenwerking tussen academische en publieke instellingen worden gepromoot.

Meer informatie over deze conferentie en het WUN netwerk?
Neem dan contact op met Aisling Tiernan aisling.tiernan@maastrichtuniversity.nl

• Twee consortia geleid door UM-onderzoekers Rowan Smeets en Gera Nagelhout hebben een Wetenschapscommunicatie subsidie ontvangen vanuit de Nationale Wetenschapsagenda (NWA). Het doel van de projecten is om wetenschap en samenleving dichter bij elkaar te brengen.

• Ann Vanstraelen (Hoogleraar accounting en assurance services) is vandaag als nieuw lid van het Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen (KNAW) benoemd.

• Met trots kondigen we aan dat SBE haar ranking in de onlangs gepubliceerde 2023 CEO Magazine's Global MBA Rankings verder heeft verbeterd.