Zomer in Maastricht

Weinig vrije tijd deze zomer

Arlette Ramos Gonzalez, masterstudent Geneeskunde​

Arlette Ramoz
Marion Stijnen

Waarom blijf jij deze zomer in Maastricht?
“Normaalgesproken ga ik in de zomer een paar weken relaxen op het strand, ergens waar het water helderblauw is, maar dit jaar loop ik mijn coschappen Geneeskunde. Dat doe ik op de twee locaties van Zuyderland Medisch Centrum, in Heerlen en Sittard. Omdat het zo dichtbij is, woon ik nog in Maastricht en reis ik dagelijks op en neer; een uur met de trein of een kwartier met de auto. Ik heb geen auto, dus ik ben heel dankbaar als ik kan meerijden met een medestudent, want dan kan ik een half uur langer slapen!”

Vind je het leuk om coschappen te lopen?
“Absoluut. Het is heel afwisselend: op sommige dagen doe ik de spoedeisende hulp, op andere assisteer ik bij operaties en zie ik patiënten op de polikliniek. Het is heel leuk dat ik elke dag kan kiezen wat ik wil doen. Die dag begint om half acht ’s ochtends, wat erg vroeg is, maar iedereen is superaardig en er hangt altijd een goede sfeer. De chirurgen en de arts-assistenten zijn heel leuk om mee samen te werken en ze leren ons graag alles over hun vak.”

Bleef je al eerder in Maastricht in de zomer?
“Dit is het eerste jaar dat ik hier blijf in de zomer en eerlijk waar: ik vind het geweldig. Maastricht is altijd heel gezellig, ongeacht het seizoen of het weer. Ik hou van deze stad.”

En in je vrije tijd? Heb je plannen?
“Ik heb niet veel vrije tijd deze zomer. Normaalgesproken ben ik vrij op zaterdag, maar voor dit coschap chirurgie moet ik soms op zaterdag werken, van acht uur ’s ochtends tot negen uur ’s avonds. En iedere zondag doe ik mijn parttimebaan in het ziekenhuis in Maastricht, als assistent voor de verpleegkundigen. Dus: weinig vrije tijd.”

Ga je tenminste nog vrienden ontmoeten in de stad deze zomer?
“Gelukkig heeft onze studievereniging  MSV Pulse een paar leuke avondactiviteiten gepland voor alle coassistenten die deze zomer hier zijn. Dus ik ga me vermaken met alle andere geneeskundestudenten die deze zomer coschappen lopen. We hebben in ieder geval lekker zomerweer.”

Over het weer gesproken: hoe heb jij de hittegolven ‘overleefd’?
“Die hittegolven deze zomer waren echt bizar, maar overdag had ik er niet veel last van omdat ik binnen werkte waar airconditioning was. Het enige vervelende moment was als ik met trein of bus naar het ziekenhuis moest reizen, of terug.

Wat zijn je plannen voor na de zomer?
“Na mijn chirurgie coschappen, in oktober, heb ik eindelijk vakantie! Dan ga ik twee weken naar Portugal om te ontspannen: genieten van lekker eten, goede wijn en goed gezelschap. Ik zou ooit ook graag een klinische stage in het buitenland doen. Van de meeste medestudenten die dat al hebben gedaan, hoor ik dat het heel gaaf is. Dus ik hoop dat ik die kans ook ooit krijg. Ik heb nog wat jaartjes te gaan, dus wie weet. Waar? Ik heb geen idee, als ik er maar veel kan doen, want daarvan leer je het meeste!”

Arlette Ramoz