Jaarconferentie Maastricht Centre for Arts and Culture, Conservation and Heritage (MACCH) met oraties van twee nieuwe hoogleraren

Wat is ‘eerlijk’ en ‘rechtvaardig’ bij handel en behoud van kunst en erfgoed?

Op 18 en 19 maart, tijdens TEFAF, komen wetenschappers en deskundigen uit het werkveld samen in Maastricht om te bespreken welke betekenissen de begrippen ‘eerlijk’ en ‘rechtvaardig’ nog hebben in de kunst- en cultuurwereld van vandaag. Ze doen dit vanuit verschillende disciplines en standpunten: juridisch, economisch, cultuurhistorisch, zowel vanuit de wetenschap als de praktijk. Tijdens deze tweede jaarconferentie van het Maastricht Centre for Arts and Culture, Conservation and Heritage (MACCH) staan ook de inaugurale redes van twee nieuwe hoogleraren binnen MACCH op het programma: prof. dr. Rachel Pownall, de eerste hoogleraar Arts and Finance en prof. dr. Pip Laurenson naast bijzonder hoogleraar Art Collection and Care, hoofd van de afdeling ‘Collection Care Research’ bij Tate in Londen.

Vivian van Saaze, managing director van het Maastricht Centre for Arts and Culture, Conservation and Heritage: “Binnen MACCH werken we samen vanuit verschillende disciplines op het gebied van kunst en cultuur. De begrippen ‘eerlijk’ en ‘rechtvaardig’ kunnen voor een econoom of jurist een andere betekenis hebben dan voor bijvoorbeeld een cultuurhistoricus of een kunstenaar. Wat doet recht aan het object, wat is een eerlijke prijs, wie is de rechtmatige eigenaar? Tijdens de conferentie zullen we deze thema’s vanuit deze verschillende invalshoeken bekijken. Een van de sprekers is Olav Velthuis (UvA) over het witwassen van reputaties in de kunstmarkt.“

Twee nieuwe hoogleraren

Op vrijdag 18 maart, tijdens de MACCH conferentie, houden twee nieuwe hoogleraren hun inaugurale rede. Allereerst prof. dr. Rachel Pownall, de eerste hoogleraar Arts and Finance. Zij pleit voor een cultuurverandering in de financiële wereld, en meer duurzame beslissingen zowel voor de maatschappij als bedrijfsleven. “Behalve economische waarde, moeten we ook rekening houden met sociale en culturele waarde van financiële beslissingen. Meer investeringen in artistieke waarden zoals in het musea, culturele instellingen en de creatieve industrie horen daar ook bij”, aldus Pownall.

Ten tweede Prof. dr. Pip Laurenson, bijzonder hoogleraar of Art Collection and Care en daarnaast Head of Collection Care Research bij Tate in Londen. Haar onderzoek richt zich vooral  op de veranderende aard van de hedendaagse kunstwerken – zoals performance art en installaties -  en hoe dit van invloed is op de conservering. Ook pleit ze voor meer samenwerking tussen universiteiten en musea, hetgeen ze met haar leerstoel ook wil bewerkstelligen.

De conferentie ‘Fair and Just Practices’ vindt plaats in Maastricht en is tot stand gekomen in samenwerking met het Bonnefantenmuseum. Bezoek de MACCH website voor meer informatie.

Filmprogramma ‘Fake it or leave it!’ bij Lumière

De conferentie wordt voorafgegaan door een speciaal samengesteld filmprogramma in samenwerking met Lumière Cinema en Studium Generale. Van dinsdag 15 tot en met donderdag 17 maart vertoont Lumière drie films (F for Fake, Beltracchi en the Rape of Europa) over (on)eerlijke praktijken in de kunst- en erfgoedwereld. De films worden ingeleid door experts verbonden aan MACCH. Voor meer informatie over het filmprogramma zie de website van Lumière.

De oraties van prof. dr. Pip Laurenson, getiteld:  ‘Unfolding the Objects of Contemporary Art Conservation’ en prof. dr. Rachel Pownall, getiteld:  “The Arts and Finance’  vinden plaats op vrijdag 18 maart  vanaf 16.00 uur in de aula, bestuursgebouw Universiteit Maastricht, Minderbroedersberg 4-6.