Universiteit Maastricht op plek 200 in QS World University Rankings

De Universiteit Maastricht staat op de 200ste plek in de nieuwste editie van de QS World University Rankings, die vandaag is gepubliceerd. De UM daalt daarmee in deze lijst voor de beste 965 universiteiten wereldwijd ten opzichte van vorig jaar, toen ze nog de 173ste plaats innam.

De UM scoort goed op de indicatoren international faculty en international students; in de laatste categorie het beste van de Nederlandse universiteiten. Ook is de citation per faculty sterk gestegen, voornamelijk vanwege de uitbreiding van het aantal jaren waarin citaties zijn opgenomen (6 in plaats van 5 jaar). De universiteit daalt echter sterk op employer reputation. Een reden hiervoor is een verandering in de methodologie: vanaf dit jaar telt de mening van de nationale respondenten even zwaar als die van buitenlandse werkgevers, terwijl dat voorheen 70% internationaal en 30% nationaal was. Gelet op het internationale karakter van de UM en het feit dat veel alumni werkzaam zijn bij internationale bedrijven, is het waarschijnlijk dat deze verschuiving de score negatief heeft beïnvloed. Ook de score op student/faculty ratio is gedaald, terwijl academic reputation gelijk is gebleven ten opzichte van vorig jaar.

Van de 13 Nederlandse universiteiten staan er 10 in de top 200, met als koploper TU Delft, die als een van de weinige Nederlandse instellingen dit jaar in de lijst is gestegen.

QS verzamelt voor deze ranking gegevens over het aantal studenten en staf. Daarnaast baseert QS zich voor een groot deel op reputatie-onderzoek onder zowel academici, als werkgevers, en verzamelt ze gegevens over publicaties en citaties op basis van data van Scopus.

Meer informatie en de complete lijst is te raadplegen op de website van QS