UM rector in gesprek met studenten en medewerkers

6 – LAW – Thema: beoordeling

"Laat ons alsjeblieft weer naar de universiteit gaan"

Rector Rianne Letschert erkent de behoefte onder studenten en zal er alles aan doen om de universiteit in september zoveel mogelijk open te stellen. Ze sprak tijdens de laatste etappe van haar Faculty Tour. De docent en de studenten van Rechtsgeleerdheid waardeerden het gesprek met Rianne: “Goed om te horen dat andere faculteiten ook worstelen met het 'nieuwe normaal'.”

5 - FHML - Thema: onderwijsactiviteiten

"Een van de studenten noemde PGO het hart van de Universiteit Maastricht is en dat is nu online", vertelde Rector Rianne Letschert aan UM's Videoteam na de vijfde etappe van haar Faculty Tour. En online PGO is gewoon niet hetzelfde als de levendige interactie in de klasruimte, voegde ze er direct aan toe.

FHML student Riccardo Sacca zei het erg te waarderen dat de rector de tijd neemt om te horen hoe het met studenten gaat.

4 - SBE - Thema: zelfregulerend leren

COVID heeft studenten op zichzelf teruggeworpen. Velen worstelen met hun motivatie en het structureren van de studie. Zelfdiscipline is noodzakelijk. Gelukkig biedt de UM volop mogelijkheden om deze studenten te helpen, zegt Shula Mensah, tutor bij SBE, na afloop van de vierde Faculty Tour van de rector.

3 - FPN - Thema: betrokkenheid

Hoe houd je je studie en je sociale leven in balans binnen de beperkingen van COVID? Facetimen is belangrijk. Wandelingen ook. Online onderwijs? Niet echt. Veel studenten vinden het moeilijk om geconcentreerd en gemotiveerd te blijven, zegt rector Rianne Letschert na een bezoek aan een virtueel college aan de FPN. "Studenten moeten in contact kunnen blijven. Verrassend genoeg missen ze de bibliotheek het meest."

2 - FSE - Thema: technologie en ondersteuning

Het is de hoogste tijd dat de universiteiten weer opengaan. “De studenten moeten weer naar de campus kunnen”, zei UM rector Rianne Letschert na de tweede etappe van haar online tour langs de faculteiten.

Wat studenten enorm missen is de sociale interactie. Zo brengt een studente aan de Faculty of Science and Engineering haar dagen door in haar kamertje, pendelend tussen haar computer en haar bed.

1 - FASoS - Thema: welzijn

Rector Rianne Letschert is gestart met een ‘faculty tour’ om een beter beeld te krijgen hoe het gaat met de UM-gemeenschap tijdens de pandemie. Deze week sloot ze aan bij een tutorialgroep van FASoS. Tijdens dit gesprek ging het vooral over het psychisch en sociaal welbevinden van de studenten en hun begeleidster Aneta Spendzharova.

Een ander iniatief is ook deze week van start gegaan en gelukkig met fraai lenteweer: UM walks biedt mensen de gelegenheid om willekeurige andere studenten of collega's te ontmoeten tijdens een ontspannen wandeling.

• Vorig jaar september is de samenwerking bekrachtigd tussen het project ‘DATASET’ van het Noord-Limburgse Fieldlab TISL en Logistiek Digitaal (onderdeel van het DIL programma). Namens het DATASET onderzoeksteam overhandigde Gerwin Zomer op vrijdag 12 juli het evaluatierapport van de Digital Readiness...

• De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek heeft dr. Marieke Hopman en dr. Guleid Jama financiering toegekend voor hun nieuwe onderzoeksproject CHILD-WAR.

• YUFE is thrilled to announce that its student program, the YUFE Student Journey, evolves into OpenYUFE, enabling students to apply all year long.