UM-promovendus lost groot afvalinzamelingsprobleem in Ghana op

Via zijn onderzoek is Kwaku Oduro-Appiah, promovendus aan de Universiteit Maastricht, erin geslaagd om een spectaculaire bijdrage te leveren aan het oplossen van de problemen bij het inzamelen en verwerken van afval in Accra, de hoofdstad van Ghana. Door te experimenteren met betere samenwerking tussen de diverse informele partijen is de gemeente Accra nu in staat om 90% van de afvalstromen te managen. Dit levert een jaarlijkse besparing op van 20 miljoen Dollar. Kwaku Oduro-Appiah promoveert op 2 september a.s. op zijn onderzoek aan de Universiteit Maastricht.

Vervuiling grote uitdaging in Accra

De stad Accra is sterk vervuild. Er is veel zwerfvuil, huishoudelijk afval, plastic, elektronisch afval etc. Met name het inzamelen en verwerken van dit afval is een groot probleem. Toen Oduro-Appiah in 2016 begon met zijn onderzoek waren er veel losstaande, informele initiatieven en projecten bezig met afvalverwerking. Samen haalden zij, vaak met de hand, dagelijks zo’n 300 ton afval op, dumpten en verbranden dit illegaal, met ernstige grond- en luchtverontreiniging tot gevolg.

Onderzoek naar betere samenwerking

In het kader van zijn onderzoek heeft Kwaku Oduro-Appiah, in samenwerking met de gemeente Accra, formele en informele ophaaldiensten bij elkaar gebracht en gezocht naar oplossingen. Deze aanpak blijkt goed te werken. Dankzij een betere visie, strategie en praktische oplossingen wordt nu efficiënter samengewerkt en zo’n 90% van al het afval (85.000 ton) opgehaald en gerecylced. Dit was eerder nog niet de helft.

Internationale erkenning

In 2019 won de gemeente Accra met dit initiatief als één van ’s werelds beste klimaatprojecten de Bloomberg Philantropies award. De burgemeester van Accra ontving deze award, die vernoemd is naar de burgemeester van New York, tijdens een wereldwijde topontmoeting met burgemeesters in Kopenhagen. Het onderzoek van Oduroh-Apiah werd mede gefinancierd door Nuffic, de Nederlandse organisatie voor internationalisering in onderwijs en gecoördineerd via Maastricht University Centre for International Cooperation in Academic Development (MUNDO).