Studentenoppas ontzorgt medewerkers

Twee coassistenten van de Universiteit Maastricht (UM) – Vera Kleinveld en Emma Sanders – hebben de coronacrisis aangegrepen voor een bijzonder nieuw initiatief. Onder het motto “Zorg voor zorg!” hebben zij een netwerk opgezet waarbij studenten van de UM worden gekoppeld aan UM-medewerkers en zorgmedewerkers in Zuid-Limburg die thuis een handje hulp kunnen gebruiken in de vorm van een oppas.

Nadat het coronavirus in Europa opdook nam ook hier de druk op de zorg enorm toe. Dat realiseerden Vera Kleinveld en Emma Sanders zich meteen. Emma: “We hadden al snel na de komst van het coronavirus in Europa door wat voor een enorme druk dit op zorgverleners zou gaan leggen: Meer diensten, langere diensten, meer onregelmatige diensten. Wij beseften meteen dat het coronavirus niet alleen voor problemen ín het ziekenhuis zou gaan zorgen, maar ook daarbuiten.” Daarom hebben de twee coassistenten het initiatief ‘Studentenoppas’ opgezet. Door studenten ​van de UM te koppelen aan UM-medewerkers en zorgmedewerkers uit Zuid-Limburg kunnen deze medewerkers zich wijden aan de strijd tegen het coronavirus zonder zich druk te maken over de zorg voor hun kinderen.

Aanmelden

Hoe werkt het? Via een website kunnen medewerkers zich aanmelden als hulpzoeker, en studenten zich aanmelden als oppas. Vera en Emma gaan vervolgens aan de slag om zo snel mogelijk een koppeling te maken en beide partijen met elkaar in contact te brengen. Bij koppeling wordt rekening gehouden met reisafstand en beschikbaarheid. Zo heeft het natuurlijk de voorkeur om een student met week-OV te koppelen aan een ouder die doordeweeks hulp nodig heeft, zodat er geen onnodige reiskosten gemaakt hoeven te worden. Emma: “Ons aanvraagformulier is vrij uitgebreid, dus ook met eventuele andere zaken kunnen wij rekening houden”.

Samen sterk

Walking the dog
Aan de wandel met Dapper!

Aanvankelijk wilden Vera en Emma zich alleen richten op zorgmedewerkers. Maar al snel bleek dat er ook een probleem lag voor UM-medewerkers die nu thuis moeten werken. “Onderwijs geven vanuit huis als er ook een aantal (jonge) kinderen rondrennen, bleek knap lastig. Dus hebben we besloten studenten ook te koppelen aan UM-medewerkers,” vertelt Vera. “En hoewel we specifiek op zoek waren naar oppasstudenten voor kinderen, hebben we recent ook een student gekoppeld aan een 9-jarige, enthousiaste, bruinharige... viervoeter! Die moest meerdere keren per week worden uitgelaten, maar door de onregelmatige ziekenhuisdiensten van het baasje lukte dit niet meer,” vult Emma aan.

Gekoppelde studenten en medewerkers zijn zelf verantwoordelijk voor het nemen van maatregelen rondom besmettingsgevaar van het coronavirus, en worden verwacht zich te houden aan de getroffen maatregelen vanuit het RIVM. Eigen verantwoordelijkheid staat hierbij voorop, zowel bij de student als bij het oppasgezin.

Groot succes

Het initiatief blijkt een groot succes. “We zijn overweldigd door het grote aantal studenten dat zich aanmeldde. Geweldig om te zien!” aldus Emma. Vera: “Het organiseren van dit project levert veel voldoening op. We krijgen ontzettend veel positieve reacties van studenten én ouders, die ontzettend blij zijn dat ze zo snel een helpende hand krijgen aangeboden na het aanmelden op onze website.”

Dus, ben je student en wil jij je ook graag inzetten voor dit initiatief? Of ben jij UM-medewerker of zorgmedewerker in Zuid-Limburg die thuis wel een extra handje kan gebruiken? Kijk op https://studentenoppas.wordpress.com/ voor meer informatie en meld je meteen aan!

• Op 1 april 2022 vond de GreenFood4Health Challenge plaats op de Brightlands Campus Greenport Venlo. De winnaars: het team van Anastasia Kalalidou, Einar Schulze, Vanessa Klose, Inês Brito Da Mana Morgado en Saja Alowaisi (Fontys), masterstudenten van de MSc Health Food Innovation Management aan de...

• UM Career Services

Een blijvertje!

Toen de lockdown in maart werd aangekondigd, werd er bij UM Career Services natuurlijk ook meteen nagedacht over het online aanbieden van hun diensten. Inmiddels kunnen ze zich al bijna niet meer voorstellen dat het online aanbod ooit helemaal zal verdwijnen. En: ze zijn de hele zomer open.