Bijzondere verhalen en collectie in 3D

Studenten van de Universiteit Maastricht delen hun COVID-19 ervaringen

Studenten van de Faculteit der Cultuur- en Maatschappijwetenschappen van de Universiteit Maastricht hebben persoonlijke items die voor hen de COVID-19 pandemie verbeelden gedigitaliseerd in 3D. Vanuit persoonlijke, culturele en sociale perspectieven laten ze op deze manier zien wat de impact van de pandemie voor hen betekent. Deze objecten en verhalen worden gepresenteerd op een nieuwe website, die op 22 oktober 2021 om 20.00 uur in de Boekhandel Dominicanen wordt gelanceerd als onderdeel van Museumnacht.

De COVID-19-pandemie heeft ons hele leven beïnvloed en onze dagelijkse gewoontes, ons werk en onze relaties verstoord. Nergens was dit beter zichtbaar dan in het onderwijs: van basisschool tot universiteit. Studenten en docenten kregen te maken met onderwijsmethoden die niet zijn ontwikkeld voor online gebruik en werden geconfronteerd met een totale afhankelijkheid van internet. Zevenentwintig studenten van de masteropleiding Digital Cultures besloten hun ervaringen hiermee te delen en zo de impact op hun leven zichtbaar te maken.

Op een speciale website, waaraan de studenten drie maanden lang gewerkt hebben, is een collectie verhalen en objecten in 3D verzameld. Van een Peruaanse Matej-beker tot oortelefoons, tot een meditatiekussen, tot puzzels en spelletjes. Deze voorwerpen waren een steun voor hun eigenaren, hielpen bij stress en eenzaamheid en zorgden voor een connectie met de buitenwereld. Deze 3D getuigenis van de studenten is een bijzondere manier om terug te kijken op een unieke periode in ons leven. Het resultaat is een website die voor ons allen interessant is, zeker nu we in een nieuwe fase van de pandemie lijken te komen.

• De eerste lichting van de bacheloropleiding Global Studies is afgestudeerd. Gaia Gazzara en Vincent Tadday vertellen over het transdisciplinaire karakter van de opleiding en blikken terug op hoe het was om jezelf uitdagen en dingen vanuit andere invalshoeken te bekijken.

• Deadline verlengd