Studenten rechtenfaculteit UM succesvol in pleitwedstrijden

Studenten van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit Maastricht scoren jaarlijks zowel nationaal als internationaal goed in pleitwedstrijden en zogenaamde moot courts; competities waarin een team van studenten een fictieve casus behandelt en voor een deskundige jury bepleit. Zo vonden er dit voorjaar drie grote wedstrijden plaats waar Maastrichtse teams succes behaalden.

Willem C. Vis pleitwedstrijd

Van 7 tot 13 april 2017 vond de internationale Willem C. Vis pleitwedstrijd plaats in Washington, waar voor het eerst een UM-team doordrong tot de kwartfinales. Dat leverde een uitzonderlijk goede eindscore op bij de beste 8 van de ruim 340 deelnemende teams.

De casus voor de wedstrijd van dit jaar betrof de verkoop van rotorbladen en klemmen voor straalvliegtuigen en de geldende wisselkoers in een ‘kosten plus winst’-contract, waarbij de kosten worden gemaakt in een andere valuta dan de valuta van betaling. Daarnaast moesten de studenten zich kwesties eigen maken die bij arbitrageprocedures aan de orde komen, waarbij de nadruk lag op waarborg voor kosten en contractuele tijdslimieten.

Het team kreeg bovendien een eervolle vermelding voor het beste Respondent Memorandum. Hiermee presteerde de Universiteit Maastricht (samen met Cambridge University, die ook de kwartfinale behaalde) dit jaar beter dan de andere Europese universiteiten en is het de beste prestatie die we sinds onze deelname aan deze moot court hebben geleverd.

Onze felicitaties aan het hele team: Alina Anapyanova, Ivana Bartolac, Rokaya Ghoneim, Olga Kacprzak, Kotryna Kerpauskaitė, Lara Ohnesorge, Rikke Øksnes. Het team werd gecoached door Clara Decamps, Willem Loof,  Alexandru Daniel On and Shahar Sverdlov.

European Law Moot Court (ELMC)

In de European Law Moot Court (ELMC) van 31 maart 2017 in Luxemburg, waar teams hun zaak bepleiten voor een jury van het Europese Hof van Justitie, behaalde het UM-team, de halve finale. In het begin van de wedstrijd doen zo’n 100 universiteiten mee waarvan uiteindelijk de 4 winnaars van de regionale rondes elkaar treffen in de finale in Luxemburg. Dit jaar ging de casus over de omvang en reikwijdte van de bevoegdheden van de Europese centrale bank met betrekking tot haar toezicht op nationale banken.
Het team bestond uit Dina Grego, Jihane Mirode, Christine Recker, Ilja Terwinghe en werd gecoached door Alexander Hoogenboom en Pauline Melin.

Nationale Requireerwedstrijd

Derdejaarsstudente Rechtsgeleerdheid Bo te Baerts behaalde de overwinning in de Nationale Requireerwedstrijd op 14 april 2017 in het Paleis van Justitie in Amsterdam. Na een strijd tussen 12 finalisten van universiteiten uit het hele land kwam Bo als winnaar uit de bus. De Nationale Requireerwedstrijd is een landelijke wedstrijd van het Openbaar Ministerie (OM) waarin studenten in de huid kruipen van een Officier van Justitie.

De casus ging over een rechtenstudent die tijdens een verkeerscontrole weigert mee te werken. Hij beledigt de agent en wordt op grond daarvan aangehouden. Tijdens die aanhouding verzet hij zich hevig, waardoor de agent genoodzaakt is om hem bij zijn keel vast te grijpen. Als reactie daarop slaat de student de agent in zijn gezicht, met een gebroken neus en twee blauw-geslagen ogen als gevolg. Bo werd gecoached door Natasja van der Meer.

Philip C. Jessup International Law Moot Court

Op 23 en 24 februari vonden de Dutch Qualifying Rounds van de 2017 Philip C. Jessup International Law Moot Court Competition in Amsterdam plaats. De studenten (Céline Fäh, Caitlin MacMillan, Hanna Moller en Diya Dilan) leverden een zeer goede prestatie door met uitstekend teamwerk de internationale ronde van deze moot court competitie te behalen in een spannende finale tegen de Universiteit van Leiden. Het team werd gecoached door Laura Visser, Jure Vidmar en Jennifer Sellin. Diya Dilan werd uitgeroepen tot beste spreker, na als vertegenwoordiger van de verzoekende partij uitstekend gepresteerd te hebben

Meer informatie
Door het deelnemen aan mootcourts, krijgen studenten de mogelijkheid om op een unieke en waarheidsgetrouwe manier hun vaardigheden te oefenen zoals debatteren, pleiten, argumenteren en presenteren. Een overzicht van de competities waaraan studenten van de rechtenfaculteit deelnemen is hier te vinden.