Saudi Aramco steunt onderzoek naar biobased materialen bij AMIBM

Het Aachen-Maastricht Instituut voor Biobased Materialen (AMIBM) is bijzonder verheugd de samenwerking met het toonaangevende energie- en chemische bedrijf Saudi Aramco te mogen aankondigen. Het bedrijf gaat het onderzoeksprogramma Sustainability of Biobased Materials in a circular economy (duurzaamheid van biomaterialen in een circulaire economie) ondersteunen.

Dankzij de gulle donatie van Saudi Aramco kan de Universiteit Maastricht een leerstoel instellen die gericht is op de duurzaamheid van biomaterialen. De houder van de leerstoel zal onderzoeksprojecten op dit relatief nieuwe vakgebied begeleiden en initiëren, en tegelijkertijd de onderzoeksexpertise inbrengen in het leerplan van de master opleiding; Biobased Materials.

Via het partnerschap met AMIBM wil Saudi Aramco de blijvende ontwikkeling van duurzame oplossingen in de chemische sector steunen. Het bedrijf is een bekende in de sector, vanwege zijn joint venture Arlanxeo (Limburg, NL). Arlanxeo is in 2016 opgericht als samenwerkingsverband tussen Saudi Aramco en het toonaangevende chemische bedrijf Lanxess met als doel de ontwikkeling, fabricage en verkoop van hoogwaardig synthetisch rubber bestemd voor de automobiel-, banden-, bouw- en olie- en gassector.

Het Universiteitsfonds Limburg/SWOL heeft Saudi Aramco met AMIBM in contact gebracht en is zeer ingenomen met dit partnerschap, dat onder leiding van het fonds tot stand is gekomen. Deze samenwerking zal beide partners voordeel opleveren. De Universiteit Maastricht heeft er alle vertrouwen in dat dit het begin zal zijn van een langdurige relatie met Saudi Aramco.

Over AMIBM

AMIBM is een samenwerking tussen Universiteit Maastricht, RWTH Aachen en Fraunhofer IME. AMIBM's visie is om zich te profileren als de ontbrekende schakel tussen fundamenteel, toegepast onderzoek en de markt op gebied van biobased materialen. Door de relatie tussen de productie van biobased materialen en de waardeketen te veranderen.

Dit doel wordt bereikt door een geïntegreerd, interdisciplinair onderzoeksprogramma te ontwikkelen. Het programma focust op nieuwe strategieën om geavanceerde biobased material te produceren op een duurzame en economische manier. Het benadrukt ook de ontwikkeling van deze nieuwe materialen in innovatieve producten met een hoge toegevoegde waarde voor technische en medische toepassingen.

AMIBM Logo

Over Saudi Aramco

Met meer dan 65.000 medewerkers is Saudi Aramco het grootste geïntegreerde energiebedrijf ter wereld. Samen met haar dochterondernemingen en gelieerde ondernemingen is zij vertegenwoordigd in de drie grootste energiemarkten van de wereld: Azië, Noord-Amerika en Europa.

Saudi Aramco’s infrastructuur voor de productie van olie en gas is qua productieomvang, operationele betrouwbaarheid en technische ontwikkelingen toonaangevend in de branche. Dankzij haar installaties en de mensen die er werken is Saudi Aramco de grootste exporteur van ruwe olie ter wereld. Ongeveer één op elke acht vaten olie die wereldwijd worden gewonnen, is door haar geproduceerd.

Ga voor meer informatie naar de Saudi Aramco website

AMIBM - Saudi Aramco

Saudi Aramco is het oliebedrijf van het Koninkrijk Saoedi-Arabië. Zij zijn 's werelds grootste exporteur van ruwe olie en aardgas vloeistoffen.

• Het programmeren van kwantumcomputers staat, net als de kwantumcomputer zelf, nog in de kinderschoenen. Onderzoekers die aan quantum computing werken, zijn vaak natuurkundige, wiskundige of computerwetenschappers met een zwak voor de wiskunde van de kwantummechanica.

• Quantum Computers

Wat is Kwantum?

Atomen en de kleinere elementaire deeltjes gedragen zich op vreemde, soms onvoorspelbare manieren. Het klinkt vreemd, maar juist die onvoorspelbaarheid geeft een kwantumcomputer zijn kracht. Exacte berekeningen maken, met ongekende mogelijkheden en op een manier die natuurkundigen nog steeds niet...

• Gerco Onderwater onderzoekt hij de smaak van het heelal en bewaakt hij de smaak van het Maastricht Science Programme. Tijdens zijn oratie, 31 mei, gaf hij een voorproefje van zijn werk voor beiden.