Samen sterker, dankzij studenten

Ze staan vrouwen met juridische problemen bij op vrijwillige basis, zamelen geld in om afval te verwerken tot lichtbronnen, zetten een sociale onderneming op, of maken zich sterk voor wereldwijde gezondheid. De studenten van de Universiteit Maastricht gaan op allerlei manieren ‘the extra mile’. Niet voor hun cv, maar om hun idealen te verwezenlijken. Met talloze vriendschappen als prettig neveneffect.

Van Nepal en Zuid-Afrika naar “Waffle Wednesdays” in Maastricht

Voor twee studenten van de Universiteit Maastricht, Dennis Katwal en Megan Entzinger, speelt vrijwilligerswerk een grote rol in hun leven. Toen ze vorig jaar verhuisden naar een ander land, hadden ze nog wat tijd over om anderen helpen. En dat doen ze nu via de vrijwilligersorganisaties van hun opleidingen.

Wat doen deze liefdadigheidscommissies?

Elk semester kiezen de liefdadigheidscommissies van het Maastricht Science Programme (MSP) en het University College Maastricht (UCM), die nauw met elkaar samenwerken, een nieuw goed doel om te steunen. Om geld in te zamelen, organiseren ze regelmatig activiteiten zoals pubquiz-avonden en wekelijkse wafelverkopen. Afgelopen semester is ‘Maastricht goes to Calais’ ondersteund, door studenten geleid project dat geld en spullen inzamelt voor vluchtelingen in Calais. Voor Dennis en Megan was het vanzelfsprekend om zich bij een liefdadigheidscommissie te voegen.

Mai Henckens (text)
Megan Entzinger

Van spelen met kinderen in Ghana naar wafels bakken in Maastricht

Megan Entzinger (21) is een derdejaars MSP-student. Ze groeide op in Zuid-Afrika, ging naar de middelbare school in het Verenigd Koninkrijk en een internationale middelbare school in Zwitserland. Al deze internationale ervaringen waren voor Megan echter niet genoeg, dus kwam ze naar Maastricht. Op de middelbare school had Megan al veel vrijwilligerswerk gedaan. Megan maakte graag gebruik van de gelegenheid om dat weer te doen, toen de liefdadigheidscommissie van MSP werd opgestart. “Het vrijwilligerswerk wat ik tijdens de middelbare school in Nepal en Ghana heb gedaan, was echt praktisch: ik speelde met kinderen en hielp bij het graven van gaten. De internationale school wilde dat we ons meer bewust werden van wat er om ons heen gebeurde. Toen ik erachter kwam dat er een vrijwilligersorganisatie bij MSP was, wilde ik meteen meedoen.”

Wat betekent het om vrijwilliger te zijn?

Megan’s ervaring met vrijwilligerswerk heeft een enorme interesse opgewekt. Vrijwilligerswerk is een groot deel van haar leven geworden: “Ik wil continu iemand helpen. Het is gewoon onderdeel van het leven.”

Dennis Katwal

Van zwerfhonden helpen naar wafels bakken in Maastricht

Het verhaal van Dennis (22) is minstens zo internationaal als dat van Megan. Dennis is half Nepalees en half Oostenrijks en een derdejaars UCM-student. Hij ging naar een internationale middelbare school in Nepal en was regelmatig in Wenen. Ook voor Dennis was vrijwilligerswerk erg belangrijk tijdens de middelbare school. Hij omschrijft de verschillen met Maastricht: “In Nepal kon je precies zien wat vrijwilligers deden en kon je gemakkelijk meedoen.” Vrijwilligerswerk was er erg belangrijk, zegt hij. “Ik heb bijvoorbeeld een halve zomer vrijwilligerswerk gedaan in een dierenasiel dat zwerfhonden helpt. Ze halen de honden van de straat, zodat ze makkelijker te adopteren zijn en de straatpopulatie stopt met groeien. In Maastricht zie je niet veel vrijwilligerswerk om je heen omdat het hier niet wordt uitgevoerd, maar juist in het buitenland. Toen ik hier kwam wonen, realiseerde ik me dat ik het miste.”

Wat betekent het om vrijwilliger te zijn?

“Ik geloof dat vrijwilligerswerk voor mij vanzelfsprekend is. Het is ook een manier om een community op te bouwen. Bij UCM zijn er veel commissies die allerlei verschillende dingen doen, bijvoorbeeld met muziek of duurzaamheid. We helpen elkaar altijd”.

Het advies van Megan en Dennis aan anderen die vrijwilligerswerk willen doen: kies waar en hoe je wilt helpen. Ontdek wat je passie is, begin met iets kleins en doe dan langzaam grotere dingen. Er zijn heel veel manieren waarop je een verschil kunt maken in de wereld.

• Na jaren van turbulentie, heeft het leven van alumna Lea Vink een vlucht genomen in Wenen. Ze kan er nieuwe stappen zetten in haar loopbaan op het kruispunt van luchtvaart en organisatiepsychologie. Ook op persoonlijk gebied lacht het geluk haar toe sinds haar transitie van man naar vrouw.

• Anne Roefs heeft een Vici-subsidie ​​van € 1,5 miljoen ontvangen . De hoogleraar Psychologie en neurowetenschappen van abnormaal eetgedrag, heeft meerdere malen getwijfeld tussen een carrière als wetenschapper of topkok. Inmiddels is ze gepassioneerd over haar wetenschappelijk onderzoek naar...

• Seksuele intimidatie in het openbaar wordt strafbaar als overtreding. Een goed idee, vindt hoogleraar straf(proces)recht Suzan van der Aa, maar niet genoeg. “Seksuele intimidatie op de werkvloer komt ook vaak voor en heeft voor de slachtoffers meestal meer impact.”