Resolutie "Verdieping van de Europese samenwerking aan de Limburgs-Duitse binnengrens"

Persbericht

De Deutsch-Niederländische Gesellschaft zu Aachen is een vereniging waarin Nederlandse en Duitse burgers grensoverschrijdend én grenzeloos samenwerken. Gezien de politieke situatie in Europa is het meer dan ooit van belang dat er in de grensregio’s samengewerkt wordt. Met passie en creativiteit. De Deutsch-Niederländische Gesellschaft heeft ter stimulering van de Nederlands-Duits samenwerking haar beleidsvisie ’Verdieping van de Europese samenwerking aan de Limburgs-Duitse binnengrens’ ontwikkeld (bijlage NL).

Het gaat dan om wensen en ideeën over de volgende thema’s

• Meer grensoverschrijdende democratie
  • Grensoverschrijdende gemeentelijke samenwerking
  • Grensoverschrijdend werken en wonen
  • Euregionale identiteit en sociaal-culturele cohesie
  • Grensoverschrijdende openbaar vervoer
  • Euregionale competenties: onderwijs en buurtaal

In zijn totaliteit zijn er 33 innovatieve ideeën en realistische wensen geformuleerd. Deze ideeën en wensen moeten leiden tot méér sociaal-culturele en economische cohesie in de grensregio’s. De Deutsch-Niederländische Gesellschaft roept de overheden, het onderwijsveld, de maatschappelijke organisatie enz. op om onze ideeën en wensen over te nemen c.q. te vervolmaken en aan te vullen met eigen ideeën. Dit onder het motto: Wir lieben Grenzen, um sie zu überwinden.

De Deutsch-Niederländische Gesellschaft is daar waar mogelijk altijd bereid met u van gedachten te wisselen of samen te werken. Ons contactadres is: ger.essers@dng-aachen.eu

www.dng-aachen.eu

• Als je op een luchtige en gezellige manier kennis wilt maken met de plantaardige keuken, dan is Maastricht goes Vegan misschien iets voor jou. Dit non-profit kookevenement wordt georganiseerd door onder andere Werner Teeling van de Faculty of Psychology and Neuroscience.

• Alumnus Alessandro Portante rent twintig marathons in twintig dagen door de twintig regio's van zijn thuisland Italië, een uitdaging die hij Project Venti noemt.

• In de komende maanden deelt de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences op Instagram tips over hoe je gezonder kan leven. Niet zomaar een verzameling van tips, wel gebaseerd op lopende onderzoeken binnen onze faculteit. Initiatiefnemers van dit idee zijn Lieve Vonken en Gido Metz, promovendi...