Rechtspositie werknemers universiteiten verandert per 1 januari 2020

De UM is een werkgever binnen de overheidssector. Daarom is elke werknemer van de UM formeel ambtenaar, voor wie een ander rechtssysteem geldt dan voor werknemers buiten de overheidssector.

Per 1 januari 2020 komt er verandering in dit onderscheid tussen de rechtstelsels van de overheid en het bedrijfsleven. Dan wordt de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (WNRA) voor alle werknemers in de overheidssector van toepassing en gaat bij alle universiteiten, en dus ook bij de UM, het private arbeidsrecht gelden in plaats van het bestuursrechtelijke ambtenarenrecht. Daarmee krijgen zij dezelfde rechtspositie als de ruim 6 miljoen werknemers in het Nederlandse bedrijfsleven.

Wat verandert er?

De VU, Radboud Universiteit en Tilburg University zijn al sinds jaar en dag privaatrechtelijke instellingen, daarom is de tekst van de CAO-NU jaren geleden al toegeschreven op het privaatrechtelijke systeem. Voor jouw dagelijks werk zal de WNRA dan ook weinig gevolgen hebben.

De belangrijkste punten van de wet:

1. De aanstellingen van de huidige UM-medewerkers worden per 1 januari 2020 op grond van de wet ‘automatisch’ omgezet in arbeidsovereenkomsten.
  2. Vanaf 1 januari 2020 krijgen nieuwe medewerkers een arbeidsovereenkomst van hun nieuwe werkgever, in plaats van de huidige (formeel eenzijdige) aanstelling.
  3. Arbeidsvoorwaarden die met jou als werknemer van de UM zijn afgesproken, zoals salaris, eindejaarsuitkering, vakantie-uren en pensioen en andere cao-regelingen veranderen niet door de nieuwe wet.
  4. Ook de arbeidsvoorwaardelijke regelingen van de UM veranderen inhoudelijk niet.
  5. Veel ontslagzaken worden in onderling overleg geregeld door middel van een vaststellingsovereenkomst. Deze mogelijkheid blijft gewoon bestaan. De wettelijke procedure rondom ontslag verandert wel: de werkgever kan in de meeste gevallen pas tot eenzijdig ontslag overgaan na tussenkomst van het UWV of de kantonrechter.
  6. De in de Algemene wet bestuursrecht (Awb) geregelde bezwaar- en beroepsprocedures komen te vervallen. In plaats daarvan kunnen medewerkers bij een geschil een procedure aanspannen bij de kantonrechter.

Het overleg over arbeidsvoorwaarden van werkgeversorganisatie VSNU met de werknemersorganisaties blijft bestaan. In de nieuwe CAO-NU die vanaf 31 december 2019 van kracht wordt, zullen de vanwege de WNRA benodigde technische aanpassingen al zijn opgenomen.

Op intranet staan over dit onderwerp een aantal Q&A’s. Heb je vragen over de invoering van de WNRA die op intranet niet worden beantwoord, dan kun je die mailen naar /wnra@maastrichtuniversity.nl.