Publicatie deelonderzoek ‘Aansprakelijkheid voor blootstelling aan chroom-6 in de context van het tROM-project’

Onderzoeksinsituut METRO (in samenwerking met collega’s van de rechtenfaculteit van Maastricht University) heeft onlangs het deelonderzoek ‘WP9: Aansprakelijkheid voor blootstelling aan chroom-6 in de context van het tROM-project’ uitgevoerd in opdracht van het RIVM. Het rapport (dat uit twee delen bestaat) is sinds donderdag 31 januari 2019 openbaar en hier beschikbaar.

RIVM

Klik hier om het rapport (inclusief annex) als PDF te downloaden.

Een onderzoeksconsortium onder leiding van het RIVM heeft onderzocht wat de mogelijke effecten voor de gezondheid zijn voor (ex-) medewerkers en deelnemers van het tROM-project van de gemeente Tilburg, waar werkzaamheden werden verricht aan verflagen van treinen die chroom-6 bleken te bevatten. In het deelonderzoek dat METRO heeft uitgevoerd worden de juridische kaders behandeld waarmee in een concreet geval kan worden beoordeeld of er sprake is van aansprakelijkheid van de gemeente Tilburg. Tevens wordt onderzocht welke schade voor vergoeding in aanmerking komt en welke procedure eventueel zou moeten worden gevolgd. In de annex wordt de aansprakelijkheid van derden onderzocht.

Meer informatie over de conclusies van dit onderzoek ‘Chroom-6 bij het re-integratieproject tROM: gezondheidsrisico’s en verantwoordelijkheden - Bevindingen uit het onderzoek op hoofdlijnen (RIVM Rapport 2018-0164)’ is te vinden op de website van het RIVM (www.rivm.nl).