Prototype Einstein Telescope wordt gebouwd in Randwyck

Facility Pathfinder

ET Pathfinder, de testfaciliteit voor de Einstein Telescope, wordt gehuisvest in het universiteitsgebouw aan het Duboisdomein 30 in Maastricht. De Universiteit Maastricht (UM) huurde het pand al enige jaren, maar met het oog op de ET Pathfinder is nu besloten om tot koop over te gaan. Een team onderzoekers onder leiding van professor Stefan Hild, de per 1 augustus aangetreden UM-hoogleraar Zwaartekrachtsstudies, neemt deze maand nog zijn intrek aan het Duboisdomein. De bouw van het prototype start dan begin volgend jaar.

Professor Thomas Cleij, decaan van de Faculty of Science and Engineering (FSE), reageert verheugd: “Het is een geweldige mijlpaal in de ontwikkeling van FSE, en van natuur en techniek bij de UM in het algemeen, om deze nieuwe locatie te kunnen ontwikkelen voor het Maastrichtse natuurkundeonderzoek. De te bouwen ET-Pathfinder faciliteit is uniek in de wereld en zal vele internationale wetenschappers aantrekken. Ook de locatie van de hal bij het Duboisdomein, zo dichtbij de binnenstad, is uniek voor zo’n grote internationale wetenschappelijke faciliteit.”

De ET Pathfinder is een soort schaalmodel van de Einstein Telescope: een diepgekoelde driehoekige ondergrondse laserdetector met zijden van tien kilometer die zeer ver het heelal in kan kijken, in theorie tot de oerknal. ET Pathfinder zal worden gebouwd in de voormalige transporthal van het pand DUB30, die wordt omgevormd tot een smetvrije clean room met een trillingsarme vloer. De ET Pathfinder zal uitgroeien tot een waardevolle infrastructuur voor verder onderzoek naar zwaartekrachtsgolven en de technologie om deze te detecteren. Bovendien zal de testfaciliteit helpen om de Euregio optimaal te positioneren als mogelijke kandidaat voor de bouw en exploitatie van de Einstein Telescope; ook Sardinië is in de race voor de detector. In 2021 of 2022 wordt bekend waar de Einstein Telescope uiteindelijk gebouwd zal worden.