Prof. Maurice Zeegers benoemd tot wetenschappelijk directeur School CAPHRI

Het bestuur van de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences van de Universiteit Maastricht heeft professor Maurice Zeegers per 1 oktober 2015 benoemd tot wetenschappelijk directeur van CAPHRI, de School for Public Health and Primary Care van de Universiteit Maastricht. Hij volgt hiermee de interim-directeuren professor Nanne de Vries en professor Albert Scherpbier op.

Zeegers zal CAPHRI door een uitdagende fase leiden en een belangrijke rol spelen bij het versterken van het instituut op financieel, productief en strategisch vlak. Hij is een bruggenbouwer, niet alleen tussen de verschillende disciplines, vakgroepen en schools, maar ook tussen andere faculteiten en internationale partners. Hij heeft een passie op het gebied van health research dat hij deelt met CAPHRI en het Maastricht UMC+.

CAPHRI is met 300 werknemers de grootste School van de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences. CAPHRI biedt hoogwaardig multidisciplinair onderzoek en onderwijs, gericht op de verhoging van de kwaliteit van leven van het individu en de algehele bevolking door verantwoorde innovatie op het gebied van de volksgezondheid en de gezondheidszorg. CAPHRI hanteert maatschappelijke relevantie als uitgangspunt en heeft als doel direct invloed uit te oefenen op de richtlijnen en normen binnen de huidige gezondheidszorg en de volksgezondheid. CAPHRI’s onderzoek is ondergebracht in zes onderzoeksprogramma's. In elk programma werken senior onderzoekers, postdocs, promovendi en ondersteunend personeel nauw samen aan multidisciplinaire onderzoeksprojecten.

Zeegers studeerde Gezondheidsvoorlichting, Epidemiologie en Genetische Epidemiologie in Rotterdam en Maastricht, waar hij in 2001 promoveerde. In 2006 werd hij benoemd tot hoogleraar aan de Universiteit van Birmingham. In 2012 keerde hij terug naar Maastricht, waar hij sindsdien als hoogleraar Complexe Genetica en -Epidemiologie leiding geeft aan de sectie Complexe Genetica van de vakgroep Genetica & Celbiologie. Daarnaast is hij actief binnen het onderzoek van de School NUTRIM. Zeegers is voorzitter van de Nederlandse vereniging van epidemiologie en vice-president van de ‘European epidemiology federation’. Met de start van het directeurschap zal hij zijn managementtaken in NUTRIM en de Nederlandse vereniging van epidemiologie neerleggen.