Prof. dr. Frans Verhey benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau

Prof. dr. Frans Verhey is, na het uitspreken zijn afscheidsrede ''Het gelijk van Dr. Alzheimer'', benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Hij ontving de koninklijke onderscheiding uit handen van de Valkenburgse burgemeester Daan Prevoo vanwege zijn grote inzet voor goede zorg, onderzoek en onderwijs op het gebied van dementie.

- de tekst gaat verder onder de foto -

Prof. dr. Frans Verhey

Prof. Verhey, was hoogleraar Neuro- en ouderenpsychiatrie aan de Universiteit Maastricht en tevens werkzaam binnen het Maastricht UMC+. Hij is internationaal vermaard op het gebied van dementie en patiëntenzorg. Dit raakt direct aan het leven en welzijn van velen. Hij wordt daarom alom gerespecteerd en gewaardeerd.

Prof. Verhey heeft een groot aantal publicaties op dit gebied op zijn naam staan en begeleidde ruim 60 jonge onderzoekers tijdens hun promotieonderzoek. Ook is hij oprichter van het Alzheimer Centrum Limburg.

Door zijn regelmatige mediaoptredens heeft hij voor meer bewustwording gecreëerd voor de complexe aandoening die dementie is en speelde een leidende rol  binnen internationale onderzoeksnetwerken en beroepsverenigingen.

Frans Verhey

Lees in het interview De laatste zenuwarts van Nederland meer over prof. dr. Frans Verhey, zijn carrière en het Alzheimer Centrum Limburg.

• Onze lever is een bijzonder orgaan: als je hier een deel van wegsnijdt, groeit er in de meeste gevallen weer een stuk nieuwe lever aan. Als iemand kanker in de lever heeft, kun je het aangetaste stuk van de lever dus operatief verwijderen. Maar dat kan alleen als er minimaal 30% lever overblijft...

• In een nieuw onderzoek ontwikkelde PhD student Esther Boudewijns  twee praktische tools die de implementatie van schoner koken in lage lonenlanden moeten verbeteren. De resultaten van het onderzoek worden op 16 juni gepubliceerd in The Lancet Planetary Health.