Prestigieuze Europese beurs voor drie UM-onderzoekers

Drie onderzoekers van Universiteit Maastricht (UM) ontvangen een prestigieuze ERC Starting Grant van de European Research Council. Daarmee kunnen zij de komende jaren een wetenschappelijk onderzoeksteam opzetten voor studies naar computermodellen die het menselijk lichaam simuleren, voedselvoorziening in relatie tot stedelijke armoede, en handhaving van het Europese migratierecht. De drie Maastrichtse wetenschappers krijgen elk 1,5 miljoen euro. Hun financiering is onderdeel van het EU Horizon Europe-programma.

Lilian Tsourdi, universitair hoofddocent aan de rechtenfaculteit, ontvangt een ERC Starting Grant voor haar project SoftEn (Soft Enforcement of EU Migration Law). Mede dankzij deze financiering introduceert ze zachte handhaving van EU-migratierecht als een nieuw onderzoeksgebied, waarin een team van zowel juridische als politieke wetenschappers actief zal zijn. Migratie is een belangrijk onderwerp voor de EU en er zijn grote veranderingen zichtbaar in de manier waarop EU-migratierecht wordt geïmplementeerd en gehandhaafd. Traditionele methoden, zoals juridische acties van de Europese Commissie tegen lidstaten, bereiken hun grenzen. Zachte handhaving wordt om die reden een flexibel en politiek aantrekkelijk alternatief. Zo zijn er al mensenrechtenkantoren opgericht binnen EU-migratieagentschappen, die de rol van een soort ombudsman gaan spelen bij de administratieve verantwoording.

Aurélie Carlier, universitair hoofddocent bij het MERLN-instituut (FHML), krijgt eveneens een ERC Starting Grant. Zij ontwikkelt wiskundige modellen die het fundamentele begrip van allerlei processen in het menselijk lichaam kunnen vergroten. “Ik heb enorm veel zin om dit project te starten en nieuwe technologieën te ontwikkelen die het bouwen van computermodellen automatiseren”, reageert Carlier op de toekenning. “Hiermee wil ik vervolgens een gedetailleerde digitale replica van de nier maken. Door de werking van de nier te simuleren hoop ik te onderzoeken hoe medicijnen door de nier worden verwijderd en hoe dit proces verschilt in patiënten met een verminderde nierfunctie.”

Aan Filippo Oncini, universitair docent bij het Maastricht Sustainability Institute (SBE), is een ERC Staring grant toegekend voor zijn project ‘FOOD CHARITIES - Beyond the breadline: Charitable food provision and survival strategies of the urban poor in a comparative perspective’. Oncini heeft de nodige expertise in deze tak van onderzoek. Al sinds zijn promotie in Italië houdt hij zich bezig met het onderwerp sociale ongelijkheid in relatie tot voedselconsumptie. Eerder leidde hij een project over stedelijke armoede en het gebruik van voedselbanken in en om de Engelse stad Manchester. Deze nieuwe studie is een natuurlijk vervolg op zijn eerdere werk.

ERC Starting Grants winners
Aurélie Carlier, Lilian Tsourdi en Filippo Oncini