Over het reilen en zeilen in het nieuwe Skillslab

In een kamer liggen drie mannen op de grond, te wachten op reanimatie. In een andere kamer staan tien armen met gebalde vuisten klaar om geprikt te worden. Je kijkt je ogen uit in het Skillslab van de Universiteit Maastricht (UM), waar studenten een breed scala van vaardigheden leren. Veertig jaar geleden bedacht in Maastricht en nog steeds het ‘warm hart van het Maastrichtse medisch onderwijs’. Ter gelegenheid van de opening van het compleet vernieuwde Skillslab op 24 november vertellen het hoofd, een docent en twee studenten over het reilen en zeilen.

Skillslab - Claudia Meulen

Claudia Meulen, student afgestudeerd bachelor Geneeskunde, begint volgend jaar aan de master:
“Ik weet nog goed hoe we in het eerste jaar begonnen met het puntje van de neus van je medestudenten aanraken. Dat voelde even heel ongemakkelijk, maar was wel heel fijn om mee te beginnen. Later doe je immers ook allerlei andere lichamelijke onderzoeken bij elkaar.
Het Skillslab is een veilige omgeving waar je op elkaar kunt oefenen, maar bijvoorbeeld ook op daarvoor getrainde mannen en vrouwen die zich  tegen een kleine vergoeding aanmelden voor een vaginaal of rectaal onderzoek. Die mensen zijn heel ervaren en op hun gemak, dus dan is het heel fijn dat je het al een keer hebt mogen oefenen voor je op de poli in het ziekenhuis staat.
Ik ben heel blij dat je hier vanaf het eerste jaar Skillslab-trainingen hebt, en niet zoals op sommige andere universiteiten alleen de twee maanden voordat je aan je coschappen begint. Het is een belangrijk deel van de studie en daarom vond ik het ook heel leuk om mee te kunnen denken over de invulling van het nieuwe Skillslab.”

Skillslab - Femke Jongen

Femke Jongen, hoofd Skillslab:
“De aanleiding van deze verhuizing was ruimtegebrek op de Universiteitssingel 50, waar het Skillslab vroeger zat. Dat moment hebben we aangegrepen om een verbeter- en vernieuwingsslag te maken. De Universiteitssingel 5 is compleet voor het Skillslab bestemd. De uitstraling van dit gebouw is eigentijdser, frisser en rustiger. Alle kamers hebben een ‘smart board’, er zijn meer onderwijskamers dan vroeger, het aantal camera’s waarmee studenten worden opgenomen bij het Simulatie Patiënt Contact (SPC) is uitgebreid. Dat zijn allemaal zaken die onze vijftig medewerkers ondersteunen bij het verzorgen van meer dan honderd verschillende trainingen aan Geneeskunde-studenten in de bachelor- en beperkter ook de masterfase, studenten van de masteropleiding Arts-Klinisch Onderzoeker en Nurse Practitioner-studenten van Zuyd Hogeschool. Ook de manier van toetsen hebben we aangepast, naar een meer continue manier van voortgangsmetingen en feedbackmomenten door het jaar heen. Alles draait hier om het zo goed mogelijk ondersteunen van de student in zijn ontwikkeling tot medisch professional.”

Skillslab - Monique Wouda

Moniek Wouda, docent Skillslab:
“Studenten van de bachelor Geneeskunde komen hier twee à drie keer per week. Ze moeten zich zelf aanmelden voor cursussen, het is niet verplicht, maar ze worden er in het derde jaar wel op getoetst. Ik geef in principe alle vakken en vindt persoonlijk de practica hechten, injecteren en gynaecologisch onderzoek het leukste om te geven. Ik vind de indeling van het nieuwe Skillslab veel overzichtelijker dan vroeger. En ik ben superblij met het smart board, waarmee ik mijn onderwijs dynamischer kan maken. De trainingen hier sluiten aan op het blok dat de studenten op dat moment volgen. Naast laboratorium- en therapeutische vaardigheden oefenen ze hier ook lichamelijk onderzoek op elkaar, maar ook gespreksvaardigheden op simulatiepatiënten en in het derde jaar zelfs met echte patiënten. Iemand met Parkinson reageert toch heel anders op je lichamelijk onderzoek dan een gezonde medestudent van twintig.”

Skillslab - Yasmin Hashish

Yasmin Hashish, student derde jaar bachelor Geneeskunde:
“Toen ik voor het eerst in het nieuwe Skillslab binnenkwam, dacht ik: Wow! Veel ruimtelijker, frisse kleuren; veel uitnodigender voor studenten om hier te zijn. En het ligt op een paar minuten lopen vanaf het hoofdgebouw, dus de afstand is echt geen punt.
Toen de docent van mijn eerste training in het Skillslab de aanwezigheidslijst doorliep en me ‘dokter Hashish’ noemde, voelde dat superecht. Hier wordt de link tussen theorie en praktijk gelegd. De sfeer in het lab is veilig: je praat niet over je medestudenten buiten het Skillslab. En je kunt er bijvoorbeeld zelf voor kiezen, als meisje en als jongen, of je wel of niet meedoet aan het oefenen van borstonderzoek en zo ja, bij wie je je daar het meest prettig bij voelt.
De gespreksoefeningen met patiënten vind ik het leukste. Als een simulatiepatiënt dan ‘moeilijk’ ging doen, dacht ik wel eens: Kom op, doe niet zo ingewikkeld, haha. Maar het is heel leerzaam allemaal. Maastrichtse studenten schijnen er bij de coschappen gemiddeld wel voor te worden geprezen, dat ze communicatief sterk zijn. In het dagelijks leven stel ik zelfs al meer open dan gesloten vragen aan mijn familie.”

Door Femke Kools

Welkom bij het nieuwe Skillslab: bekijk de video