NWO subsidie voor ‘Am AI Right?’

Een onderzoeksproject van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid heeft financiering ontvangen binnen de SGW Open Competitie L van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). ‘Am AI Right?” is project dat is opgezet door een interdisciplenair team van onderzoekers van het Law and Tech Lab en het Brightlands Institute for Smart Society (BISS). Met het project willen de onderzoekers de manier waarop iemand toegang krijgt tot juridische expertise transformeren.

Het project combineert technieken van kunstmatige intelligentie met kwalitatief onderzoek om de kennis en het begrip van de wet te verbeteren. Veel mensen ervaren juridische conflicten, die, als ze niet worden opgelost, grote problemen kunnen veroorzaken. Toegang tot juridische informatie kan mensen helpen. Toch zijn mensen vaak op eigen kennis aangewezen in een juridisch geschil.

‘Am AI Right?’ probeert vragen te vinden die leken formuleren bij het zoeken naar juridische informatie en onderzoekt hoe verschillende soorten zoekopdrachten de kwaliteit van door AI gevonden relevante rechtsregels beïnvloeden, alsook hoe AI kan worden getraind om nuttige en juridisch houdbare informatie te verstrekken op een manier die begrijpelijk is voor verschillende doelgroepen.

SGW Open Competitie L

Het financieringsinstrument SGW Open Competitie L staat open voor onderzoeksvoorstellen met een vraagstelling en/of probleemstelling binnen de sociale en geesteswetenschappen. Binnen dit kader zijn er geen verdere thematische beperkingen en is de aanvrager in beginsel vrij om te kiezen voor de gewenste vorm van subsidie. Het instrument is gericht op excellent disciplinair, interdisciplinair en multidisciplinair onderzoek. Hieronder valt ook fundamenteel wetenschappelijk onderzoek.